Egyre gyakrabban lehet belefutni a DHL csomagküldő oldalait, üzeneteit imitáló csalási kísérletekbe – ez nem csoda, hiszen a vírushelyzet miatt általánosságban is megnövekedtek a rendelések, az ünnepi időszakban pedig az ajándék-kiszállítások száma is rásegíthetett arra, hogy a DHL váljon a csalók kedvenc szolgáltatójává – írja a Napi.hu. Mivel a DHL nemzetközi csomagküldő vállalat, évi 1,6 milliárd csomagot szállít, így jó eséllyel lehet folyamatban lévő rendelése annak, akinél éppen bepróbálkoznak a csalók.
Óvatosan az üzenetekkel
Tipikusan egy linkkel ellátott sms-üzenet érkezik a rendelés állapotáról, vámügyi problémákról, a link megnyitásával pedig általában a cég honlapjához hasonló felület tárul az áldozat szeme elé. Itt személyes adatait kérik, vagy automatikusan letölt egy keylogger (billentyűzetfigyelő) applikációt – ez a háttérben futva figyeli az áldozat felhasználói felületeire való belépését. A Nemzeti Kibervédelmi Intézete legutóbb márciusban adott ki riasztást adathalászattal kapcsolatban, akkor még a FedEx csomagküldő nevében érkezett a legtöbb ilyen sms. Azt tanácsolja, ilyenkor a legjobb ha figyelmen kívül hagyjuk a linket, és inkább a szolgáltató oldalán járunk utána az esetleges problémának. Ha csalásra gyanakszik, akkor pedig a csirt@nki.gov.hu e-mail címen, vagy nki.gov.hu weboldalon jelentheti be.
A DHL arculatára egyébként a feltárt esetek 23 százalékában hivatkoztak a tavaly október-decemberi időszakban. Őt követi a Microsoft 20, és a WhatsApp 11, a Google 10, és a Linkedin 8 százalékkal.