Ugyan a Cyber Monday nem rendelkezik olyan izgalmas és szövevényes eredettörténettel, mint a Black Friday, ennek ellenére a tengerentúli népszerűségi versenyben egyre inkább kezdi maga mögé utasítani a nagy testvérét. Maga a kifejezés relatív új, hiszen az ezredforduló után találták ki, egészen pontosan 2005-ben alkotta meg a Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség egyik tisztviselője, Ellen Davis. Noha a név új volt, maga a jelenség nagyjából egyidős a kereskedelem interneten való megjelenésével.
Az történt ugyanis, hogy 2005-re már megfigyelhető trenddé vált, hogy a különféle online boltok forgalma rendre hatalmasat ugrik a hálaadás utáni első hétfőn. Ezt nagyjából annak lehet betudni, hogy amit a hétvégi tömeges boltjárások során, vagy a Black Friday alatt elbukott bunyók miatt nem sikerült megvenni, azt egy nyugodtabb helyzetben, online kattintgatva szépen megvásárolta a polgár a rendes netkapcsolattal rendelkező (ekkoriban még az otthoni net elég gyenge, lassú és szakadozásra hajlamos volt) munkahelyéről.
Lényeg a lényeg, hogy ezt a jelenséget próbálta elnevezni valahogy Davis és miután a Black Monday a tőzsdekrachos negatív konnotációi miatt, míg a Blue Monday (a kék színű hiperhivatkozások okán) pedig a depis felhangja (a blue angolul nem csak a kék színt, hanem a levert, szomorú kedélyállapotot is jelenti) miatt kihullottak, maradt a Cyber Monday. Ezt utána pillanatokon belül felkapta a New York Times és, ahogyan mondani szokták, a többi már történelem.
Természetesen a webshopok igyekeztek is felvenni a fordulatszámot és a legjelentősebb akcióikat erre a dátumra időzítették, melynek köszönhetően 2014-től kezdve az USA-ban a Cyber Monday az év legtöbb eladást generáló online kereskedelmi napjaként funkcionál.
Sőt, már indulása pillanatától csak felfelé vezetett a Cyber Monday útja, eddigi története során még egy visszaesést nem tapasztalt, még a 2007-2008-as válság éveiben is nőtt az aznap elköltött pénz mennyisége a tavalyi eredményekhez képest.
Persze itt azt is meg kell említeni, hogy a két dátum közelsége okán, van átfedés is a Black Friday és a Cyber Monday között, hiszen a webshopos akciók, illetve leárazások már jóval a bizonyos hétfő előtt elkezdődnek, ahogyan a Black Friday hirdetésekbe is egyre sűrűbben botlunk bele, így november közepe táján.
Az sem kizárt, ha a felméréseknek hitelt adunk, hogy maga a Black Friday jelensége is megszűnhet, vagy hamarosan összeolvadhat a Cyber Monday intézményével, ugyanis egyre kevesebben érzik magukban azt a küzdőszellemet, ami ahhoz kell, hogy iszonyatosan sokad magunkkal beromboljunk egy áruházba és ott megverekedjünk a tévékért.
Elvégre mégis csak kényelmesebb, gyorsabb és civilizáltabb kattintani párat az egérrel, mint megvadult csorda módjára tombolni a bevásárlóközpontban.
No de mi a helyzet Magyarországon?
Hazánkban a Cyber Monday nem annyira elterjedt, mint a Black Friday és ez nagy valószínűséggel így is marad, egyrészt a két jelenség időbeli közelsége okán, másrészt pedig az USA-tól eltérő kulturális sajátosságok miatt.
Hogy mást ne mondjunk, nálunk eleve nincs hálaadás, így a nagy akcióünnepek legfontosabb viszonyítási pontja esik ki az egyenletből.
Épp emiatt lehet az, hogy a Black Friday errefelé nem egyetlen napon történik meg, hanem egy hosszabb, akár hetekben is mérhető akciósorozat formájában csapódik le, amiben igen lelkesen részt vesznek a webshopok is. Innentől kezdve értelmetlennek tűnik különválasztani az áruházi és az online akciókat.
Persze vannak még a dolognak szépséghibái, sok esetben a Black Friday-t Magyarországon nem a legújabb cikkek látványos leértékelése, hanem a készlet kisöprésének igénye jellemzi, hogy a furcsább és meredekebb dolgokról ne is beszéljünk.
Szóval mindent összevetve egyelőre nem látszik Magyarországon lényegi különbség a Black Friday és a Cyber Monday között, és hogy mit lehet, vagy érdemes ezeken a jeles alkalmakon vásárolni? A Black Friday-t már kitárgyaltuk, a Cyber Monday esetében meg értelemszerűen a webshopok kínálataiban érdemes körülnézni, de nagy meglepetésekre nem kell számítani, vélhetőleg itthon nem lesznek nagy különbségek a Black Friday és a Cyber Monday kínálatai között.