A Black Friday és a Cyber Monday közül az utóbbi a fiatalabb és éppen a nagy tesó egyik komoly hiányossága miatt jött létre. A Black Friday eget rengető akciói eredetileg ugyanis az azokat meghirdető boltokban voltak érvényesek, tehát a polgárnak oda kellett mennie és meg kellett küzdenie a limitált mennyiségű olcsó tévéért a többiekkel. A Cyber Mondayt pedig azért hívták életre, hogy az internet térhódításának köszönhetően az online működő webshopok is be tudjanak szállni a nagy karácsony előtti akciós buliba.
Igen ám, de ezen a kettősség kialakulása óta mára drasztikusan megváltoztak a vásárlási szokások. Tudjuk, ezt manapság divat a járvány számlájára írni, miszerint a korlátozások következtében egyre többen fordultak az online piac felé, ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy ezt a folyamatot nem a Covid indította el, maximum csak gyorsított valamennyit a tempóján.
Nyilván nem kell ódákat írni az online vásárlás előnyeiről, hiszen mindenki tudja, aki csinálta már, hogy sorban állás, és egyebek nélkül képesek vagyunk lezavarni általa a vásárlási procedúrát és ebben az esetben az esetleges hátrányok (pl. olyasmit veszünk meg, amit előtte nem tapogathattunk össze, bár ez mondjuk műszaki cikkek esetében vajmi keveset nyom a latban) is bőven megérik a kockázatot. Ráadásul az is igaz, hogy lassanként éppen a fentebb elmondottak okán nem nagyon lesz értelme külön Cyber Mondayről és Black Fridayről beszélni, hiszen mára már az utóbbi az előbbihez hasonlóan szintén jobbára az online térben zajlik.
Van bármi különbség?
Szóval az van, hogy ami Black Friday akció volt pénteken és még bírja a készlet, abból könnyedén válhat Cyber Monday ajánlat hétfőre. Tovább nehezíti a két esemény megkülönböztetését az is, hogy ezen jeles napok az amerikai hálaadás köré rendeződtek, amit a nagy tenger ezen oldalán nem igazán tartunk meg, így a mezei európai vásárló számára teljesen mindegy, hogy a bombaárak pénteken, vagy hétfőn köszöntenek-e be. Úgyhogy a Cyber Monday szépen le fog zajlani a Black Friday égisze alatt egy hosszú hétvégés akciózuhatag formájában.
Bár ha igazán őszinték akarunk lenni, akkor be kell ismernünk, hogy valójában a Black Friday már most rányomta a bélyegét az egész novemberre, hiszen már most találni beharangozó akciókat a nagy eseményre.
Azt is biztosan állíthatjuk, hogy az idei fekete péntek kijelölt napját (november 26.) követően az akciók nem fognak úgy eltűnni, mintha sose lettek volna, hanem, ahogy a portálunknak nyilatkozó Madar Norbert is elmondta, szépen belesimulnak a karácsony előtti árengedmények hullámába.
Ugyan ez is inkább Amerikára jellemző, de ha mindenképpen találni akarunk még valami eltérést a Black Friday és a Cyyber Monday között, akkor az az, hogy hagyományosan a nagyobb műszaki árucikkeket érintő akciók a Black Fridayre voltak jellemzők, míg a Cyber Monday során inkább a tavalyi modellek és az okoskütyük voltak olcsón hozzáférhetők. Persze hogy ez az eltérés milyen formában jelentkezik az öreg kontinensen, pláne Magyarországon, arról fogalmunk sincs, pláne, hogy a Cyber Monday jelensége távolról sem épült be annyira a köztudatba, mint a Black Friday, szóval, ha tippelnünk kellene, itt is csak arra tennénk a pénzünket, hogy mindenféle kiberkedés nélkül szépen le fog menni a vásárlási láz a Black Friday itthon már intézményesült neve alatt.
Lássunk hozzá az ajándékvásárlásnak
Mindent összevetve nem biztos, hogy van értelme külön Cyber Monday akciókra várni, itthon legalábbis semmiféleképpen nincs, inkább kezdjük el már most nézegetni azokat a cuccokat, amiket meg akarunk vásárolni a nagy évvégi akciódömping során. Az se baj, ha már a karácsonyi ajándékvásárlásnak nekimegyünk, ugyanis a készlethiány, valamint a szállítási nehézségek egész biztosan árdráguláshoz vezetnek, aminek csakis az időben vásárlással tudunk elébe menni.