Az Agroforum.hu által szemlézett elemzés szerint az európai vásárlók mostanra már jelentősen nagyobb összeget kénytelenek fizetni a csokoládéért, mint 365 nappal ezelőtt.
A karácsonyi időszakok slágertermékeit figyelembe véve a csoki Mikulások a kontinensen akár 50 százalékkal többe is kerülhettek. A mézeskalácsszívek 32 százalékkal, míg a dominócsokik 12 százalékkal lehetnek már drágábbak. Legalábbis ezt mutatja egy németországi ár-összehasonlító portál elemzése.
A nagy nevek is drágábban értékesítenek

Ezek alapján egy tábla tej- vagy étcsokoládé ára átlagosan 17%-kal, míg egy tízes csomag gyerekcsokoládé ára 8%-kal nőtt. A Ritter Sport például nemrég emelte egyes termékeinek árát, így az Alpenmilch csokoládé most 27%-kal kerül többe, mint korábban.
A kakaó az oka a csoki árnövekedésének
A drágulás a kakaótermés csökkenésének köszönhető, amelyet az időjárás – szárazság, heves esőzések idéztek elő.
Tovább az is fontos tényező, hogy több helyen növénybetegségek sújtották a vezető kakaó termesztő országok ültetvényeit. Ennek hatására a kakaó ára az árupiacokon december közepére tonnánként 12 700 dollárra ugrott, miközben szeptember végén még 5900 dollár körül mozgott.
A gyártók válasza az alapanyag drágulására
A csokoládégyártók különböző módszerekkel próbálnak reagálni a költségnövekedésre. Egyesek a termékek méretének csökkentésével, mások új, drágább prémium árucikkek piacra dobásával igyekeznek mérsékelni a hatásokat.
Mindent összevetve ezek a stratégiák sem képesek teljes mértékben kompenzálni az alapanyagárak növekedését. Szakértők szerint a kakaóárak ingadozása várhatóan tovább folytatódik, ami újabb kihívásokat hoz a csokoládéipar számára.
A költségek kezelése érdekében a fenntartható termelés és az etikus beszerzési gyakorlatok előtérbe helyezése egyre fontosabbá válik.