Melyik kategóriában győzedelmeskedtek?
A MagyarBrands három kategóriában díjazza a magyar márkákat: kiváló fogyasztói márka, kiváló üzleti márka és innovatív márka kategóriában. A Dressa kiváló fogyasztói márka kategóriában kapta meg az önkéntes, független szakértőkből álló bizottság döntése alapján az elismerést. Ehhez különböző szakmai elvárásoknak kellett megfelelnünk. A program csak és kizárólag olyan hazai márkát értékel, amelyek Magyarországon születtek, vagy a létrejöttében-alapításában magyarok vettek részt.
Ezen túl a márkának rendelkeznie kell az alábbi feltételek egyikével: a márka magyar tulajdonban van, vagy a márka „gyártásának” helyszíne Magyarország, vagy magas Identitás-pontszámot kap a bizottsági pontozás során.
A MagyarBrands szakértői egy komplex mutatószámot hoztak létre mindazon szempontok összegzéséből, amelyek közrejátszanak abban, hogy egy márkáról azt mondhatjuk, hogy sikeres és magyar. A mi kategóriánkban ezek az identitás, a reputáció, a márkaépítés és a tradíció voltak országos fogyasztói piackutatás alapján. Tehát fontos volt, hogy a szakmai bizottság mennyire érzi magyarnak a márkát, mennyire kötődik az életünkhöz, az országhoz, értékeinkhez. Milyen a márka hírneve a fogyasztók és a szakemberek körében? Milyen a márka hazai márkaépítési gyakorlata? Továbbá az is, hogy hány éve van jelen a magyar piacon. Mekkora a márka ismertsége és kedveltsége országos fogyasztói piackutatás alapján.
Magyar márka vagyunk, sok magyar terméket forgalmazunk, közöttük olyanokat is, amelyeket Magyarországon gyártanak. Úgy gondoltuk, megpályázzuk az elismerést, amelyre idén először jelentkeztünk. Nagy öröm, hogy rögtön siker koronázta az erőfeszítéseinket. Olyan márkák közé kerültünk, mint a Béres, a Budmil, a Diego, az Extreme Digital, az Unicum, a Libri, a Nők Lapja, a Playersroom vagy a Sport Szelet.
Hogyan járul hozzá a díj a fogyasztók vásárlási döntéséhez?
Hisszük és valljuk, de konkrét piaci visszajelzések is alátámasszák, hogy a fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik a magyar termékeket. Ehhez a független szakmai grémium döntése nagyban hozzájárul, hisz igazolja azt, amit magunkról állítunk.
Korábban úgy nyilatkozott, hogy a középtávú terveik között szerepel a régió más piacain történő megjelenés is. Hol tart ez a folyamat?
A fókusz a márkánk megerősítésén van. Napi szinten azon dolgozunk, hogy fejlesszük a saját képességeinket. Arra törekszünk, hogy a márka teljes portfóliója belföldön készüljön. Ez egy hosszú folyamat. Azt szoktam mondani, hogy a munkánk eredménye a munkánk gyümölcse.
Milyen előnyökkel és hátrányokkal szembesülnek családi vállalkozásként?
Olyannyira családi vállalkozás vagyunk, hogy a fiam és a lányom is erősíti a csapatot, amelynek létszáma jelenleg tizenkét fő. Előny, hogy gyorsak és flexibilisek vagyunk, így jól tudunk reagálni a piaci folyamatokra, ami például a koronavírus-járvány alatt is éreztette pozitív hatását. Egy-egy döntést egy órán belül meghozunk, igyekszünk gyorsan és felelősségteljesen dönteni az esetleges módosításokról. Hátrányként talán a kompromisszumok meghozatalát tudom mondani, hisz kis létszámú vállalkozásként, ha például egy ember betegség vagy egyéb elfoglaltság miatt kiesik a munkából, más kénytelen többet dolgozni, de ez a családias légkör miatt nem okoz problémát.
A koronavírus-járvány miatt megváltozott élethelyzethez humán erőforrás szempontból is kihívásokat tartogat. Az első számú vezetőnek nagy szerepe van a vállalati értékek meghatározásában, amelyek szilárd alapot jelentenek a munkáltatói márkának is. Milyen értékeket tart fontosnak?
Ember- és családbarát munkahely vagyunk. Családias környezetet valósítottunk meg, és ezt a kifejezést nem csak a kommunikációnkban használjuk. Rendszeresen szervezünk például közös programokat, csapatépítő tréningeket a munkatársainknak.
Az ön nevéhez fűződik Magyarország első Zokni Csereprogramjának elindítása, amelynek keretében már huszonkét tonna zoknit gyűjtöttek össze, amiket újrahasznosítottak. Mennyire központi eleme a márka stratégiájának a fenntarthatóság?
Abszolút központi eleme. A munkatársaim viccesen úgy is szokták nevezni magukat, mint a használt zoknik gondozói. Amikor elindult a program, abból a megfontolásból indultunk ki, hogy az újrahasznosítás soha nem állt távol tőlünk, amit lehet, újrahasznosítunk, és ez mindig is így volt. Még az üzleti berendezéseinket is vittük egyik boltból a másikba, pedig voltak, akik ezt igencsak furcsának tartották. Szelektíven gyűjtjük a hulladékot, a papírt, a dobozokat, amelyeket ledarálunk és töltőanyagot készítünk belőle.
Energiatakarékos a fűtésünk, 18 kWh-t biztosító napelemek-rendszert helyeztünk el, amelyek jelenleg két elektromos autó töltését is ellátják. Ezt a jövőben akkuteleppel is szeretnénk kiegészíteni.
Visszatérve a Zokni Csereprogramra, arra gondoltunk, hogy a zoknikkal nem csak kereskedni szeretnénk. Sokan a lyukas zoknit rögtön kidobják, miközben jellemzően csak egy kis lyuk keletkezik az anyagon. Miért ne lehetne a megmaradt anyagot újrahasznosítani? 2014-ben készítettünk egy Facebook-bejegyzést, amit közzétettünk a Dressa oldalán, és pillanatok alatt tömegesen jelentkeztek emberek, akik biztosítottak minket arról, hogy szívesen eljuttatnánk hozzánk az elhasznált zoknijaikat. A feldolgozó partnerünk első kísérlete jól sikerült, persze nem tudták akkor sem önmagában csak a zoknit használni az elasztán és egyéb – a zoknikban használt – anyagok miatt, így például szabászati ruhadarabokkal, vásznakkal, keményebb szövetekkel 70-30 százalékos arányban képesek csak feldolgozni, és úgynevezett tűnemezelt filcet készíteni belőlük. Ezt használják a csőszerelők, de a bútoripar is. 4 mm-es változatára pedig PVC fóliát kasíroznak, és egy méterszer huszonöt méteres tekercsbe feltekerve festők alkalmazzák, hiszen ez az anyag nem csúszik, a festék is beleragad a filcbe, ráadásul még fenntartható is, hiszen addig használják, amíg teljesen el nem használódik.
A gyártás 90%-a német exportra megy, tehát a lyukas magyar zoknik Németországban kezdenek új életet.
Sokan kérdezik, mennyit fizetünk a zoknikért, rendszeresen elmondom, hogy semmit, hiszen az anyagnak még a használt papírnál is kevesebb az értéke. Ugyanakkor azt gondoljuk, ha valóban környezettudatosan szeretnénk élni, áldozatot kell hozni, adott esetben anyagi és időbeli áldozatot egyaránt. A begyűjtés és a szállítás is non-profit módon történik. A környezettudatosság oltárán azonban szívesen hozunk áldozatot. Az erőfeszítéseink pedig „kifizetődnek”, eddig huszonötezer család csatlakozott a kezdeményezéshez, ők átlagban évi két és fél kiló zoknit gyűjtenek családonként. A rekordot tizenhat kilós mennyiséggel egy vásárhelyi család tartja.
A ruházati áruk rendszerint az öt legnépszerűbb termékkategória között vannak az internetes kiskereskedelemben. Milyen évet zárnak 2021-ben?
A 2021-es évre nem voltak túlméretezett terveink. Tudtuk, hogy nehéz esztendő áll előttünk, mégis picit még így is sikerült az előző év forgalma felett teljesítenünk. Összességében azt mondhatom, hogy bevételi szempontból a kihívásokkal teli 2021-es év hozza a 2020-as évit, ami 50%-os növekedést jelentett, a jövőre nézve pedig optimista növekedési stratégiával számolunk. A kiszámíthatatlanságot elsősorban az áruhiány és az áremelkedés növeli. Nemcsak az autóipar vagy a fogyasztói elektronikai cikkek gyártói küzdenek ezekkel a kihívásokkal, de a ruházati cégek piacával kapcsolatban is azt látjuk, hogy egy-egy nemzetközi márkánk egy hiányzó gomb vagy patent miatt nem tud időben szállítani. A néhány hetes csúszástól a több hónapos árukimaradásig kell felkészülnünk a kihívásra, és hatékony alternatívát kínálni a vásárlóink számára.