A bűnözők egyre gyakrabban fordulnak olyan modern technológiákhoz is, mint az AI, a hangklónozás vagy az AI-chatbotok, hogy a megtévesztett fogyasztók pénzt utaljanak a számukra – közölte a Visa felmérése alapján a Pénzcentrum.
„A bűnözők soha nem mennek szabadságra. Folyamatosan új módszereket dolgoznak ki, hogy az emberektől kicsalják nehezen megkeresett pénzüket. Jelentésünk felhívja a figyelmet az egyre szervezettebb és kifinomultabb csalási kísérletekre, amelyek a fizetési ökoszisztéma legsebezhetőbb pontját, az embereket veszik célba”– árulta el Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője. Hozzátette, a Visánál a nap 24 órájában dolgoznak a csalások megakadályozásán, az elmúlt öt évben 10 milliárd dollárt fektettek bele abba, hogy mindig egy lépéssel a bűnözők előtt járjanak.
2023-ban a Visa több mint 40 milliárd dollár értékű csalást gátolt meg, 2022-ben ez az érték még csak 22 milliárd dollár volt.
Az egyedülállók vannak a legnagyobb veszélyben
A csalók többnyire kifejezetten a felfokozott érzelmi állapotban lévőket célozzák meg, hogy új csalási módszerek bevetésével tévesszék meg őket. Míg 2023 június és december között csökkent a csalások bejelentéseinek száma, addig az elvesztett pénzösszegek száma nőtt, ami azt jelzi, hogy a csalók hatékonyabban veszik célba az áldozataikat.
A frissen közzétett jelentés szerint ezek most a leggyakoribb csalások:
Az úgynevezett „disznóvágás-átverés”: A csalók a közösségimédia-felületeken és társkereső oldalakon az olyan ünnepekkor, mint a Valentin-nap és a szilveszter, online férkőznek az emberek bizalmába, és meggyőzik a tapasztalatlan és óvatlan áldozataikat, hogy magas hozamot ígérő befektetésbe, például hamis kriptovaluta kereskedelmi platformokba fektessenek be. Az ilyen meggyőző, mesterséges intelligenciát alkalmazó csaláskampányok több milliárd dolláros veszteséget okoztak a fogyasztóknak. A Visa kutatása szerint a megkérdezett felnőttek 10 százaléka volt már „disznóvágás-átverés” célpontja.
Örökléshez kapcsolódó csalások: Az áldozatok értesítést kapnak egy rég nem látott rokon örökségével kapcsolatban egy olyan ügyvédi irodától vagy más szakmai szervezettől, amely látszólag teljesen szabályosan működik. Az intő jelek közé tartozik a titoktartás kérése, a sürgetés, a személyes adatokra vonatkozó kérések és a felszólítás kezdeti befizetésre a jövőbeni nyereség biztosításához. A Visa által megkérdezett amerikai felnőttek 15 százaléka volt már öröklési csalás célpontja.
Jótékonykodással kapcsolatos csalások: Az aktuális tragikus eseményeket kihasználva a csalók a közösségimédia-felületeken adományozási felhívásokkal használják ki az adományozók gyanútlanságát.
Háromszögelési csalás: A csalók olyan megtévesztő, hamis, online boltnak tűnő felületeket hoznak létre, amelyek alacsony áron kínálnak keresett termékeket, de igazi céljuk a fizetési információk gyűjtése. A törvényesen működő kereskedők teljesítik az online megrendelést, de a fizetési információk már illetéktelen kezekbe kerültek.
A háromszögelési csalások egy hónap alatt akár 1 milliárd dollárral is megkárosíthatják a kereskedőket.
A cégek sincsenek biztonságban
A csalók szívesen támadnak cégekre is, hogy a legújabb technológiák alkalmazásával használják ki a sérülékenységeket és gyenge pontokat. Ilyen szervezeti csalások például a következők:
- Amikor a csalók az ellátási láncokat és a harmadik feles szolgáltatásokat célozzák meg olyan kampányszerű támadásokkal, amelyek célja, hogy egyetlen biztonsági rést kihasználva a lehető legnagyobb hasznot érjék el.
- Az áruvisszavéttel kapcsolatos visszaélések (Purchase Return Authorization (PRA)) Ezeknek a száma 83 százalékkal nőtt az előző öt hónapos időszakhoz képest.
- A zsarolóvírusos (ransomware) esetek. Ezeknek a csalásoknak a száma 300 százalékkal nőtt 2023 júniusa és decembere között 2022 azonos időszakához képest.
A Visa komplex folyamatokat fejlesztett ki a fizetési ökoszisztéma-támadások mérséklésére és megelőzésére.
Címlapfotó: Getty Images