“Teljes körű italgyártó vállalatként a Coca-Cola az ország egyik legnagyobb élelmiszeripari vállalata: több mint 50 márka százféle termékét ötszáz kiszerelésben forgalmazza, ennek a 90 százalékát Magyarországon állítja elő, és a hazai beszállítókra támaszkodva 26 országba exportál, döntően európai, európai uniós piacokra mintegy negyvenféle terméket” – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában Békefi László, a Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója.
Nem kímélte a céget a járványhelyzet
Békefi a lapnak azt is elmondta, hogy a járványhelyzet súlyosan megérintette a céget: az exporttevékenységből származó árbevétel tavaly negyedével csökkent, ami a pandémia hatásai mellett az árfolyam-ingadozással és a vállalatcsoport gyártóhelyszíneiben történt változásokkal is magyarázható. Tavaly a beruházások mértéke csökkent, viszont még így is 300 millió forint értékű fejlesztést hajtott végre a vállalat a zalaszentgróti üzemben, ezáltal a gyártósor kapacitása 20 százalékkal bővült, az egység naponta akár 1,9 millió liter ásványvizet is képes palackozni.
Ami a fogyasztókat illeti, az alapvető élelmiszerek beszerzését helyezték előtérbe, így drasztikusan visszaesett az ágazat értékesítése a kereskedelmi egységekben, csökkent a fogyasztás, jóformán lenullázódott a vendéglátóiparban. A harmadik és negyedik negyedévben pici javulást tapasztaltak, viszont messze van még a fogyasztás a pandémia előtti időszakhoz viszonyítva.
Emellett egyre inkább keresik az egészséges, kalóriamentes vagy csökkentett kalóriatartalmú italokat, így ezek növekvő súllyal szerepelnek a kínálatban.
“A sport- és funkcionális italok szárnyra keltek, a kategória minimális marketingtámogatással két számjegyű növekedést ér el. Az emberek egyre tudatosabbak, tevékenységeikhez a leginkább megfelelő italt választják, ezért a funkcionális italok kezdik átvenni az egyszerű ízesített vizek helyét a piacon: már nemcsak az íz számít, hanem az olyan hozzáadott értékek is, mint például a vitaminbevitel. Az Aquarius funkcionális víz például annyiban más az ízesített társaihoz képest, hogy hozzáadott ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmaz” – tette hozzá az ügyvezető igazgató. Hozzáfűzte: vállalásával összhangban tavaly kilenc új, alacsony cukor- és kalóriatartalmú vagy ezektől teljesen mentes terméket vezettek be a magyar piacra. Ráadásul a forgalmazott italok kalóriatartalma 19 százalékkal csökkent 2015 és 2020 között. Az elmúlt tíz évben összesen 43 százalékkal mérséklődött a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma – olvasható az interjúban.
Coca-Cola és a környezettudatosság
A műanyaghulladék globális probléma, a Coca-Cola évente mintegy egymilliárd forint környezetvédelmi termékdíj befizetésével járul hozzá a probléma átfogó megoldásához, emellett több innovációt vezetett be és tervez a jövőben: valamennyi italcsomagolás száz százalékban újrahasznosítható, és ötödével csökkent a PET-palackok előállításához szükséges műanyag mennyisége is. Zsugorodott az alumínium italdoboz súlya is, így éves szinten közel 170 tonnával kevesebb alumíniumot használ fel a cég, jelentősen mérsékelve a gyártás és a szállítás során fellépő környezeti terhelést és a kiszállítás során alkalmazott raklapfólia mennyiségét.
2022-ben bevezetnek egy új technológiát, ami a KeelClip™ , vagyis az aludobozos multipack csomagolásokon kartoncsomagolás váltja fel a most használatos zsugorfóliát. A kicsit sem olcsó fejlesztés a Coca-Cola Hellenic csoport piacain éves szinten 2000 tonna műanyag és 3000 tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarításával jár majd. A papírpalack fejlesztése is folyamatos: a száz százalékban újrahasznosítható AdeZ papírpalack fejlesztését a Coca-Cola és partnere, a dán Paper Bottle Company (Paboco) startup 2019-ben kezdte el, minden egyes fejlesztési fázis azt jelenti, hogy tovább csökken a műanyagtartalom és a környezeti terhelés. Teszteléssel derítik ki, hogyan teljesít, és miként reagálnak rá a fogyasztók.
A hulladékkezelés terén például az Üres palack kampánnyal igyekeznek motiválni a vásárlókat az újrahasznosításra: a vállalat felhívja a figyelmet arra, hogy a Coca-Cola-termékek csomagolásai száz százalékban újrahasznosíthatók, emellett minden PET-palack kupakján tájékoztató felirat szerepel, hogy a csomagolás nem szemét, hanem értékes alapanyag. “A hazai kezdeményezéssel, a Tisza hulladéktól való megtisztítására irányuló Hulladékmentes Tisza projekttel is a fogyasztók fenntarthatósággal kapcsolatos tudatosságát szeretné a vállalat növelni” – fogalmazott a Világgazdaságnak a szakember.