Melyik három szó jellemzi leginkább a CityNext ledfalainak előnyeit a piacon?
Az első a lokáció, hogy mennyire jól látható, forgalmas helyeken találhatóak a városban., ahol nincs semmilyen más reklámeszköz. A második a minőség: az a technológia, amivel a mi ledfalaink biztosítják a tökéletes színvisszaadást, teljesen egyedi a piacon. A Telekom magenta, a McDonald’s sárga, vagy éppen a Coca-Cola piros színe pontosan olyan, mint amilyennek lennie kell. A harmadik pedig a gyorsaság, amivel hetekről percekre rövidült a tartalom kihelyezési ideje.
Mi alapján választják ki a helyszíneket?
Hihetetlenül nehéz alkalmas helyszínt találni. Olyan sok kritériumnak kell megfelelni, hogy száz kiválasztott helyszínből kettő az, ami végül működik.
Nincs mese, gyalog bejártuk egész Budapestet, és megkerestük azokat a négyzetmétereket, ahol jól működhetnek.
Felteszem, az említett nehézségek miatt sem terjedtek el még gombamód ezek az eszközök. Mi adta az alapötletet ahhoz, hogy – szó szerint – kijárja az utat?
Sokan a piacon nem akartak egy darab eszközzel elindulni, mindenki csak hálózatban gondolkozik. De ez egy róka fogta csuka helyzet, mert ha egy darabbal nem indulsz el, akkor sosem lesz kettő. Én pedig találtam egy darab megfelelő helyszínt, megkaptam rá az engedélyt, elindultam azzal az eggyel, abból lett kettő, most pedig már tizenöt ledfalunk üzemel.
Miért lett függőleges a ledfalak formátuma?
Az elsődleges szempont az volt, hogy könnyebb legyen értékesíteni a falat, hiszen a nagy ügyfelek csak miattam nem fognak új videótartalmat készíteni. Ez pontosan ugyanaz a formátum, mint a plázákban látható digitális citylight, vagy a mobilunk képernyője. Könnyebben be tudok illeszkedni más kampányokba, hiszen sokkal közelebb áll ez a formátum a Facebookon futó reklámokhoz, könnyebb átdolgozni.
Hogyan mérhető az elérés, a ledfalak hatékonysága?
Az elérés objektíven meghatározható, hiszen arra nagyon pontos adatok vannak, hogy hány jármű halad el egy-egy ledfal előtt, és átlagosan egy autóban hányan ülnek.
Jelenleg Budapesten 13 milliós elérésünk van.
Ugyanakkor azt, hogy milyen hatással van egy adott emberre, szubjektív szempontok befolyásolják. Például, hogy mennyire reklámzajmentes a ledfal környéke. Az Egér úti annyira kitűnik a környezetéből, hogy azt az ügyfelek is érzékelik: ha ott lemegy egy spot, még ha kevesebb autó is jár arrafelé, egyszerűen jobban és hatékonyabban eléri az embereket, az üzenet is jobban átmegy.
Az illetékes önkormányzatok mennyire fogadják nyitottan az ötletet?
Nagyon változó. A legelső önkormányzatnál, ahol elindultam, kifejezetten a főépítész kérte, hogy Ferencváros azon részén, ahol új irodaházak épültek, a papíralapú helyett digitális reklámtábla legyen, ami egy modern, XXI. századi városképet sugall. Ilyen például a Soroksári út-Haller kereszteződés helyszíne. Azt tapasztalom, hogy nagyon sokan tartanak a közterületi digitális reklámoktól, hiszen a rossz minőségű, illegálisan kihelyezett, villódzó eszközökből indulnak ki. Amikor már megszületett az első ledfalunk, és megmutathattam, milyen képe van, hogy éjszaka lesötétítjük, kikapcsoljuk, akkor már sokkal nagyobb elfogadottsággal találkoztam. Ami még nagyon fontos számukra, hogy a helyi önkormányzatok ingyenesen kapnak hirdetési felületet. Az önkormányzatok mellett többek között kórházakkal, alapítványokkal, vagy a BRFK-val vagyunk leszerződve és nyújtunk számunkra ingyenes kommunikációs lehetőséget.
Jelenleg Budapest mellett Szombathelyen látható a CityNext két ledfala, a tervek között van, hogy több vidéki városban is megjelenjenek az eszközök?
Igen, azt szeretnénk, hogy minden megyeszékhelyen legyen legalább egy eszközünk.
Mekkora a környezeti lábnyoma egy ilyen ledfalnak az óriásplakátokhoz, hagyományos reklámeszközökhöz képest? Milyen energiaigényük van?
Végeztünk környezeti lábnyomszámítást, amibe belevettünk minden költséget, összevetettük az óriásplakátok nyomtatási, kiszállítási, ragasztási áraival, és azt néztük, hogy a számításoktól függően tizede, ötvenede a reklámértékre vetített környezeti lábnyoma a mi eszközeinknek.
A mérések szerint egy ilyen 9 négyzetméteres ledfal 50-100 hagyományos óriásplakát reklámértékével bír.
Végezetül: a mesterséges intelligencia térhódítása mekkora hatással van a reklámpiacra, és milyen lehetőségeket rejt?
Úgy látom, hogy egyre fokozottabban használják az AI-t a kampányokban, kezdve az ötleteléstől a kampánytervezésen át a kreatívkészítésig. Ez már nem jövő, hanem jelen, ami azt eredményezi, hogy egy kampány kivitelezési ideje a harmadára, negyedére csökken. Régen, amikor a televízió volt a középpontban, hónapokról beszéltünk, mire elkészült egy spot, most már legfeljebb két-három hétről. Ebbe már nem fér bele az, hogy nyomtatunk-ragasztunk, egyszerűen az infrastruktúra nem fogja tudni kiszolgálni az elvárásokat. Ezt a sebességet, ahol a fogyasztói igények is hihetetlen gyorsan változnak, már csak digitális technológiával lehet lekövetni.