Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója szerint az első három hullámban ahogy növekedtek az esetszámok, hatványozottan nőtt az érdeklődés a védekezést segítő termékek iránt. A negyedik hullámban ez a növekedés sokkal kisebb, mint korábban, eladott darabszámban talán 10-20 százalékos csökkenésről lehet beszélni a tavalyihoz képest.
Dráguló alapanyag, növekvő szállítási idő
A koronavírus nyomán tapasztalható globális drágulás súlyosan érintette a vitaminok piacát. Alapvetően drágultak az alapanyagok, ehhez még hozzájön a szállítási költségek megugrása. Az sem segít, hogy a szállítási idő jócskán megkövekedett, a gyártási költségek drágultak, a papír rekord magas áron van, emiatt a nyomdai költségek is, illetve a vitaminok tégelyei is drágultak. A bérköltség emelkedése is elkerülhetetlen, ahogy egy gyártó cég energia árainak a drágulása is – írja a MárkaMonitor. Nagyon nagy a szórás a forgalmazók / gyártók drágulásánál: van, ahol két év után jövő januárban emelnek árat először, de van, ahol három-négyszer is volt drágulás már az elmúlt két évben.
Egyes termékeken 50-60 százalékkal is drágítottak a beszerzési árakon, de a jellemzőbb a 10-40 százalék közötti árváltozás az elmúlt két évben.
A C-vitamin nagy sláger, pláne a koronavírus kitörése óta. Hirtelen akkora lett rá az igény, amit a piac nem tudott kiszolgálni, emiatt hiány alakult ki, egyik napról a másikra az ára is megdrágult. Van olyan Q10 termék, ami korábban 3000 forintba került, most 5000 forintot kell érte fizetni – csaknem 66%-os áremelkedés -, de a D és a B vitamin iránt is nagy a kereslet. A vitaminok mellett a reform élelmiszerek ára is drasztikusan nő. Az eritrit beszerzési ára megduplázódott az elmúlt egy évben, a citromsav pedig három-négyszer többe került most, mint tavaly ilyenkor.
Míg korábban a minőségibb vagy minőségibbnek gondolt terméket választottuk, a drágulás miatt egyre inkább az olcsóbb terméket választjuk. A vevők kevésbé próbálnak ki új dolgokat, inkább a régi bevált termékeket részesítik előnyben.