“Március közepétől a vírus miatti gazdasági válsághelyzetben gyakorlatilag leállt a szállodákat és vendéglátóhelyeket magába foglaló HORECA-piac, és ez a minőségi borok értékesítésében jelentős visszaesést okozott” – mondta a növekedés.hu-nak Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke. Becslések szerint a minőségi borokat előállító borászatoknál néhány hét alatt akár 60-80 százalékkal is leépülhettek az eladások.
Borvásárlás online
Ezek a borok luxuscikkeknek számítanak, fogyasztásuk nagy része az éttermekre és a szállodákra koncentrálódik, így a kieső forgalmat a kiskereskedelmi élelmiszerüzletek nem tudták helyettesíteni, illetve pótolni – írja a portál. A járványhelyzetben azonban még nagyobb teret nyert az online vásárlás, így egyes pincészetek a HORECA-szektor, illetve a borturizmus kiesését online értékesítések felfuttatásával igyekezték ellensúlyozni – persze ez azoknak lehetett megoldás, akik eddig is jelen voltak az online térben.
A borpiac szereplői szerint ma többek között a reprezentációs adó eltörlésével, áfacsökkentéssel és a járművezetők „zéró alkoholtoleranciájának” feloldásával lehetne javítani a borászatok helyzetén.
Légli Ottó szerint a termelők továbbra is művelik a szőlőket, ám az ágazatban bizonytalanságot okoz, hogy az idei borok jelentős részéből csak két-három év múlva lesznek értékesíthető termékek, miközben egyelőre nem látszik, hogy a válság után miként rendeződhet majd vissza a piac. A magyar statisztikák szerint a fejenkénti éves hazai borvásárlások mennyisége jóval 30 liter alá, 23-25 literre esett.
Korlátozások és engedmények
A helyzetet enyhíti, hogy a foglalkoztatási, illetve adó- és járulékkedvezményeket a szőlőtermelőkre és a borászatokra is kiterjeszttette a kormány, miközben kedvezőbbé vált a hitelkörnyezet is, illetve az Agrárminisztérium lehetővé tette a Vidékfejlesztési Programban támogatott, folyamatban lévő beruházások átütemezését, a Magyar Államkincstár pedig több jogcímnél – így például az úgynevezett agrár-környezetgazdálkodási támogatásoknál – is felgyorsította a kifizetéseket. Az online borrendeléseket népszerűsítő “Palackposta 2020” nevű kampány is elindult az agrártárcához tartozó Agrármarketing Centrum (AMC) és a HNT szervezésében. Ezeken felül azonban további intézkedésekre van szükség a HNT szerint, például:
- a palackos és a folyóborok importját egyaránt korlátozni kellene, a meglévő hazai kínálat csökkentése érdekében pedig úgynevezett krízislepárlási támogatást is be kellene vezetni
- legalább 18 százalékra kellene csökkenteni a borértékesítések 27 százalékos áfakulcsát
- a vállalkozások borbeszerzéseinél el kellene törölni a reprezentációs költségekre kivetett 15 százalékos személyi jövedelemadót és a 17,5 százalékos szociális hozzájárulási adót
- jelentős fogyasztásösztönző lépés lenne, ha megszűnne a gépjárművezetők alkoholfogyasztásával szembeni „zéró tolerancia”
Ez utóbbival számos európai ország felhagyott, nulla helyett általában 0,4-0,6 ezrelékes maximális véralkohol szinteket engednek meg a sofőröknek. Ezzel a kis engedménnyel lehetőség lenne arra, hogy az éttermi ebédekhez vagy vacsorákhoz elfogyaszthasson egy pohár bort a gépjárművezető is. Légli Ottó azt is hozzátette, hogy már korábban is szorgalmazták ezeket a változtatásokat, a koronavírus miatt azonban még szükségesebbé váltak.