A Deloitte 2021. évi felméréséből az is kiderül, hogy az ünnepi vásárlást korábban kezdők jellemzően többet is költenek. Amerikában rendkívül népszerű a Fekete Péntek, és ott bizony sokan kihasználják az akciós ajánlatokat: a megkérdezettek harmada vásárol majd a Black Friday során, de hasonló részvételi arány várható a Cyber Monday-en. Nem mindenki tudja vagy szeretné kihasználni ezeket az akciós napokat, az alacsonyabb jövedelmű vásárlók közel fele például nem tervez részt venni semmilyen különleges leárazási kampányban idén, és várhatóan 22%-kal kevesebbet is fog költeni az ünnepi szezonban. A magasabb jövedelműek ezzel szemben 15%-kal többre becsülik az idei költésüket – írja a MárkaMonitor.
Többet költünk idén
Eközben a Deloitte által megkérdezett kereskedelmi vezetők 73%-a szerint a vásárlók jelentősen többet költenek majd idén az ünnepekre készülődve. “A novembertől januárig tartó időszakra vonatkozóan a Deloitte szakértői 7-9%-os növekedést jeleztek előre az amerikai kiskereskedelmi értékesítésben, míg ezen belül 11-15%-os bővülést az e-kereskedelmi szektorban. Bár az előrejelzések alapvetően az amerikai piacra vonatkoznak, hasonló trendek várhatóak Európában is” – mondta Dr. Laczka Sándor, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi és élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.
A karácsonyi „klasszikusok” (ruházati cikk, játék, szépségápolási termékek) mellett évek óta a legnépszerűbb termékek jellemzően olyan műszaki, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek, melyeket az emberek főként saját, illetve családi használatra vásárolnak.
Idén várhatóan nagyobb teret kap majd az élmények, például koncert- vagy színházjegyek, éttermi látogatások ajándékozása, viszont visszaesnek az utazások: az amerikaiak több mint fele nem tervez utazást az ünnepi időszakban. Aki pedig mégis utazást tervez, azok közül dupla annyian utaznak majd autóval, mint repülővel. A bizonytalanság, nehéz tervezhetőség tehát érezhetően visszaveti az utazási kedvet.
De hogyan vásárolunk?
Leginkább az interneten, ám a járványtól való félelem enyhülésével ismét kicsivel nagyobb teret hódított a hagyományos bolti vásárlás, egyre többen tértek vissza az üzletekbe. A közösségi médiát a válaszadók közel harmada használja, leginkább információ- és ötletszerzés céljából. Amin spórlunk, az a szállítás: a többség normál (nem sürgősségi) kiszállítást kér, és legjobb, ha ingyenesen kapja azt. A válaszadók harmada egyáltalán nem fizetne többet még az aznapi kiszállításért sem. A vásárlók a késésektől, szállítási bakiktól tartva inkább 1-2 héttel hamarabb kezdik meg a vásárlást.