November végén jön a Black Friday, ám már a hónap elején és közepén is megindulhatnak az akciók – sőt, találkozhatunk olyanokkal, akik az egész hónapban kedvezőbb áron kínálják a portékáikat. Az idei fekete péntek azonban más lehet, mint az eddigiek, ezt több tényező is befolyásolja: drága a benzin, pörög a munkaerőhiány, a webáruházakban is mennek fel az árak, ráadásul a járvány még mindig köztünk él. Napi szinten hallunk az alkatrészhiányról, az alapanyag gondokról, az akadozó tengeri szállításról, meg arról, hogy kevés a konténer. A járvány alatt az is kikristályosodott, ha bezárnak az iparcikkes boltok, másfélszeresére ugrik abban a hónapban a webköltekezés. Akadtak olyanok, akik azóta is a weben ragadtak, hiszen nincs tömeg, biztonságos az érintésmentes kiszállítás (egyébként ilyenkor szívesebben fizetnek bankkártyás utánvéttel, mint készpénzzel), ráadásul nem érkeznek úgy a boltokba, hogy amit kiszemeltek, abból már nincs egy elérhető darab sem. Mások örülnek, hogy végre betehetik a lábukat az üzletbe, így a fizikai boltokban is lehet forgalom.
Idén azonban az átvevőpont lesz a nagy divat – miért? Mert az átvevőpontos értékesítésben fölös szállítási, készletezési költség nincs. A vásárló is akkor veheti át a rendelt terméket, amikor neki kényelmes, nem kell lesnie a futárt.
A neten hatalmas a felhozatal, végeláthatatlan termék közül tud böngészni, majd a kiválasztottat átveheti – ezzel szemben a hagyományos boltban azért a polcok száma és a hely nagysága eléggé befolyásolja az ott fellelhető kínálatot). Ha nem egy automata csomagpontra kéri a csomagják, akkor még nézelődhet is egy kicsit a boltban, hátha talál még valamit. A legnagyobb előny mégis az, hogy a vevő megspórolta az amúgy sem olcsó szállítási díjat. Persze, bizonyos összeg felett egyes webáruházak ingyenesen szállítanak, illetve lehetnek olyanok is, akiknél az átvevőpontos megoldásért is fizetni kell valamennyit, mégis összességében jól járnak ezzel a módszerrel.
Az elmúlt években annyira pörgött a Black Friday őrület november elejétől a végéig, hogy a webáruházi vásárlásokban az elköltött pénzt nézve a november jócskán megelőzte a decembert. Felmerülhet a kérdés, hogy a folyamatos akciók, árengedmények miatti bevétel kiesést tudják-e pótolni. A statisztikából az kerekedik ki, hogy hiába a nagy akciós hullámverés, azért a webáruházak máskor, vagy más termékeken behozzák a kiesést – írja a Blokkk.com.
Az a tendencia is megfigyelhető, hogy az elmúlt évek 40% körüli átlagos webpiaci növekedési üteme 2021-ben fékeződött, a járványos korlátozások miatti megugrások után is visszacsúszik a webpiac, nem csak ütemben, hanem bevételben is. A családi kasszából még mindig jóval többet költenek a hagyományos boltokban, mint a weben.