A fővárosi tömegközlekedési cég gumikerekes üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettese arról beszélt egy szerdai háttérbeszélgetésen, hogy rendkívül nagy hiány van a buszsofőrökből. A számok magukért beszélnek, jelenleg a BKV busz- és trolivezetőinek átlagéletkora 51 év – írja a VG.hu.
Már a menetrendben is érezhető a sofőrhiány
A BKV alkalmazásában jelenleg kevesebb, mint 2300 fő dolgozik sofőrként. A magas átlagéletkor miatt minden évben sokan mennek nyugdíjba. Ráadásul Szedlmajer László, a gumikerekes üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettese szerint havi szinten 10-15 buszsofőr lép ki a cégtől.
Ezek éves szinten akár 150 fős létszámkiesést is eredményezhetnek.
A hiányt az utasok már a saját bőrükön is érezhetik. A menetkimaradások aránya több százalékra ugrott meg a teljes menetrendhez viszonyítva, mert nincs aki beülne a troli vagy a busz kormánya mögé.
Magas fizetéssel próbálnak munkaerőt toborozni
Ha az idei béremelést is figyelembe vesszük, akkor elmondható, hogy a BKV járművezetőinél két év alatt 34 százalékos béremelés történt. Az átlag bruttó bér jelenleg 730 ezer forint, ami a műszakpótlékok függvényében változhat.
A Világgazdaság beszámolója szerint Szedlmajer László elmondta, hogy
a nettó bér az 500 ezer forintot biztosan eléri.
Ez viszont még mindig jóval elmarad az osztrák bérekhez képest. A munkaerőhiány miatt a szomszédos országban már bruttó 2700–3100 eurós bért is ígérnek a járművezetőknek, ami majdnem a kétszerese a fővárosi fizetésnek.
A buszsofőrök bére viszont így is komoly versenyben van a Lidl béreivel, ahol tavaly év végén egy belépő áruházi dolgozó bruttó 395–445 ezer forint között kereshetett, ami három év után bruttó 426 és 458 ezer forint közötti összegre nőtt. A boltvezetők akkor 716 és 933 ezer forintos bért kaptak, ami három év után emelkedhetett egymillió forintra.