Tavaly a legtöbb alkalommal árfeltüntetési hiányosságokkal, a szavatossági és jótállási szabályok nem megfelelő kezelésével, valamint a fiatalkorúak védelmét szolgáló rendelkezések megsértésével összefüggő panaszügyekben járt el a fogyasztóvédelmi hatóság: a csaknem 19 ezer ellenőrzés és több mint 25 ezer beérkezett panasz alapján tízezer hatósági eljárás indult. A szakminisztérium irányítása mellett a kormányhivatalok több mint háromezer esetben egymilliárd forintot meghaladó bírságot róttak ki a jogsértő vállalkozásokra – írja az ITM közleményére hivatkozva a Magyar Nemzet.
Az első alkalommal botlókat a kisebb súlyú jogsértések miatt csak figyelmeztetik a hiányosságok pótlására, ám ismételt vagy életveszélyt okozó jogsértés, a gyermekek, fiatalkorúak, idősek sérelmére elkövetett visszaélés már súlyosabb következményekkel jár.
A hatóság a nettó árbevétel öt százalékáig terjedő, legfeljebb 500 millió forint bírsággal torolhatja meg a szabályszegéseket. Tavaly a legtöbb szankciót a légi utasok jogainak megsértéséért szabták ki: járattörléseknél gyakran maradt el a jegyárak hét napon belüli visszatérítése, ilyen mulasztás miatt összesen több mint 239 millió forint bírságot szabtak ki légitársaságokra.
Százmillió forintnyi bírság sújtotta a kereskedelmi egységeket általános fogyasztóvédelmi ellenőrzésének következtében, gyakori probléma volt a vásárlók megkárosítására, az eladási ár fel nem tüntetésére, a mérőeszköz hitelesítésének hiányára fizettek rá. 2020-ban 51 millió forintjába került a vállalkozásoknak a szavatossági és jótállással kapcsolatos előírások betartásával kapcsolatos szabálysértések – az új szabályok bevezetésével idén fokozottan ellenőrzik ezt a területet.