Az elmúlt másfél évben olyannyira megdrágultak a hazai élelmiszerek és szolgáltatások, hogy sokaknak immár az úti költséggel együtt is jobban megéri külföldre utazni, hogy bevásároljanak – derül ki egy legújabb felmérésből. A Pénzcentrum által idézett, a KHS adatait felhasználó kutatásból kiderül, hogy
a magyarok a második negyedévben 338 milliárd forintot költöttek a külföldi utazásaik során.
Ennek az összegnek valamivel több mint a felét szórakozásra fordították, de az egyhatodát így is termékek és szolgáltatások megvásárlására költötték. A második negyedévet figyelembe véve összesen 5,4 millió alkalommal utaztak külföldre, ami 14 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi időszakban. Az egynapos utazások száma 15 százalékkal, a többnaposoké 13 százalékkal bővült. A legtöbben Ausztriába, Szlovákiába és Romániába látogattak, az utak mintegy kétharmadának ez a három ország volt a célpontja.
A hazai gazdaság is megérzi, hogy külföldön költünk
– Az elmúlt évtizedekben elsősorban azt szokhattuk meg, hogy a külföldiek járnak hazánkba szolgáltatásokat igénybe venni vagy éppen olcsó üzemanyagot tankolni. Ez a tendencia azonban megtört és meg is fordult azzal, hogy hosszú ideig Magyarországon volt Európa legmagasabb inflációja – közölte a Pénzcentrum megkeresésére Virovácz Péter az ING makrogazdasági elemzője. A legmeglepőbb adat talán az, hogy
míg a tavalyi évben 31 milliárd forintot költöttünk termékekre külföldön, idén 20 milliárddal többet, 51 milliárdot.
Ez pedig meglátszik a hazai gazdaságon is. Nem véletlen, hogy a hazai fogyasztás a legnagyobb mértékben az Ausztriával határos Győr-Moson-Sopron vármegyében esett vissza a leginkább, 17,7 százalékkal. A szakértő szerint ennek hatása van a hazai áfa-bevételeken is: a szeptemberi adatok nézve a magyarok alig 1,9 százalékkal több általános forgalmi adót fizettek be az államkasszába, mint egy évvel korábban, miközben átlagosan ugye a már említett 12,2 százalékos mértékben nőttek a fogyasztói árak.