A kereskedők legjobb reklám-marketing eszköze az árkommunikáció. A jelenlegi szabályozások szerint tisztességtelen forgalmazói magatartásnak számít az, ha valaki a beszerzési ár alatt értékesít egy terméket. Ez azonban a június 1-én hatályba lépő rendelettel megváltozik – írja a Világgazdaság.
Kötelező akciókat kell hirdetni bizonyos üzletláncoknak június 1-től, ráadásul ugyanezen a napon indul a kormány által indított árfigyelő rendszer, ami azt mutatja, melyik üzletben mennyiért lehet megvásárolni bizonyos terméket.
A Lidl tegnap adott ki egy közleményt, ami szerint az előírt 10 százalékos árcsökkentés helyett nagyobb, 20- 50 százalék kedvezményt ad a kötelező akciók esetében. Ezt megelőzően a Penny jelentette be, hogy húsz terméket kínál az előírt 10 százalék helyett akár 30 százalék engedménnyel.
Az üzletláncok ezzel olyan jelentős árengedményt adnak, hogy az érintett termékeket gyakorlatilag csak a beszerzési ár alatt tudják értékesíteni.
A Lidlben a megjelölt friss húsokat és húskészítményeket 25–30 százalékos kedvezménnyel, bizonyos tejek és tejtermékeket, valamint a pékárukat 25–40 százalék közötti, valamint a megjelölt gyümölcsöket 25–30 százalékos kedvezménnyel lehet majd megvásárolni.
Kiskaput biztosít az új rendelet
Bár a beszerzési ár alatti értékesítés alapvetően tisztességtelen forgalmazói magatartásnak számítana, a kötelező akciózási rendelet felmentés ad ez alól. Azért, hogy a kereskedők meg tudjanak felelni az akciótartási szabályoknak, a beszállító által számlázott átadási ár alatti értékesítés nem minősül tisztességtelen forgalmazói magatartásnak.
Ezért a a kereskedők nem számíthatnak elmarasztalásra akkor sem, ha a beszerzési ár alatt értékesítenek olyan termékeket, amiket érint a kötelező akciósás.
A rendelet egyébként beszállítói szerződés módosítását, megszüntetését vagy újrakötését már tisztességtelen forgalmazói magatartásnak minősíti, tehát az akciókból fakadó veszteséget minden esetben a kereskedőnek kell benyelnie.
A Lidl és a Penny nyomására nem kizárt, hogy más láncok is elkezdik a termékeiket jóval olcsóbban értékesíteni, hiszen most az a cél, hogy visszacsábítsák a vevőket a boltba, miután jelentősen csökkent a kiskereskedelem forgalma.