64 éves lett a Barbie baba! - A forradalom, amit egy gyerekjáték robbantott ki
1959. március 9. – ezen a napon született meg minden idők legnépszerűbb játéka, az évtizedeken átívelő ikon, a női jogok egyik legnagyobb harcosa, gyerekek tízmillióinak egyik legjobb barátja: a Barbie baba. Kinek a fejéből pattant ki, és hogyan csinált forradalmat egy egyszerű baba? Miért van a mai napig tiltólistán bizonyos országokban és hogyan lett egy fröccsöntött játékból kulturális mérföldkő? Cikkünkben utánajártunk, hogy mi rejlik a rózsaszín világ kulisszái mögött!
A Barbie születése
Ruth Handler nevét kevesen ismerik – de kevés olyan ember van, aki az általa megalkotott játékot, a Barbie babát ne ismerné. A gyerekek kedvencéből percenként száz, évente közel ötvennyolc millió darabot adnak el világszerte, de kezdetekben még maga az alkotó sem bízott a sikerben. Ruth 1945-ben a férjével együtt egy kaliforniai garázsban alapította meg a Mattel, Inc. nevű céget, ami eleinte csupán képkereteket és kisebb, babaházakhoz szükséges bútorokat gyártott. Évekkel később váltak igazán ismertté, amikor a játékaik már feltűntek a Mickey Mouse Club különböző adásaiban is, de a Barbie-nak ekkor még nyoma sem volt.
Az ötlet akkor született meg, amikor Ruthnak feltűnt, hogy a lánya – akit Barbarának hívtak és így kapta később a baba is a nevét – egyszerűen unalmasnak tartja a saját, papírból készült babáit és emiatt folyamatosan felnőtt ruhákba öltözteti őket. Ruthnak így jutott eszébe, hogy egy olyan felnőtt babát dobjon a piacra, amivel a gyerekek a saját, elképzelt felnőttkori önmagukkal játszhatnak. Minden idők legelső Barbie-ja egyébként egy fekete-fehér fürdőruhát viselt és kétféle hajszínnel, barna és szőke hajjal lehetett kapni.
Így mutatták be a Barbie babát 1959. március 9-én a New York-i Játékvásáron, ami először óriási felháborodást váltott ki az emberekből.
A játék az évtizedek során is folyamatosan viták kereszttüzében volt, de azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy kiállta az idő próbáját.
Bővül a Barbie-família
A Mattel babája a sok kritika ellenére hamar népszerűvé vált és ennek sokak szerint az volt az oka, hogy remekül rezonált a női egyenjogúsági törekvésekre. Így történhetett meg az, hogy már a megszületése utáni években rengeteg olyan szakmát űző Barbie-t dobtak piacra, ami akkor még elérhetetlen álomnak tűnt – és nem feltétlen csak a nők számára.
1965-ben például már kapható volt az űrhajós Barbie, annak ellenére, hogy csak négy évvel később, 1969-ben történt meg a Holdra szállás.
A játék örökös partnere, Ken viszont még ennél is előbb, 1961-ben született meg és – akárcsak Barbie-t – őt is Ruth Handler gyermeke után nevezték el.
A Barbie-család az évek során folyamatosan bővült, megjelent a legjobb barátnője, Midge, valamint 1964-ben a húga, Skipper Roberts. A gyártó Mattel cég remekül ráérzett arra, hogy a kulturális hatásuk egyre nagyobb és fontosnak is tartották, hogy reagáljanak a társadalmi változásokra. Így jelenhetett meg a nyolcvanas években hivatalosan is az első afroamerikai valamint latin-amerikai származású Barbie. Közben pedig piacra került az első híres embert ábrázoló Barbie is, az akkori szupermodell, Twiggy személyében.
Popsztárok, színészek, a brit királyi család – a Barbie sztárjai
A hírességeket ábrázoló Barbie babák minden várakozást felülmúltak: pillanatok alatt kapkodták el őket a boltok polcairól, amiben természetesen a Mattel cég is meglátta a lehetőséget. Egyre gyakrabban, gyakorlatilag havonta dobtak piacra újabb és újabb, az adott korban a legnépszerűbbnek számító hírességek utánzatait – és ekkor már nem számított sem a bőrszín, sem a nem, sem a származás. A népszerűség volt az egyetlen fokmérő, hiszen az eladások azt bizonyították, hogy a „sima” Barbie önmagában nem tudja kielégíteni a rajongók igényeit. Az évtizedek során többek között Michael Jackson, Cher, II. Erzsébet, Katalin hercegné és Vilmos herceg, de Jane Goodall is az „arcát adta” a Mattel cégnek.
A testkép kérdése
A Barbie az évek során valóban rengeteg előremutató kezdeményezésbe állt bele: legyen szó a női egyenjogúságról, az egyenlőségről, a fogyatékossággal élők elfogadásáról, a mindenki által elérhető álmokról, a Mattel cég termékei mindig is azt üzenték a vásárlóknak, hogy semmi sem lehetetlen és mindenki egyenlő. Ennek ellenére,
egyetlen kritikát évtizedeken keresztül képtelen volt lemosni magáról a cég. Ez pedig nem más, mint a testkép kérdése.
Már az 1959-es megjelenésekor is rengeteg támadást kapott a játék, amiért egy olyan ideális eszményt testesít meg a baba, ami a legtöbb nő számára elérhetetlen. A 90-60-90-es, modellekre jellemző méretek egyáltalán nem nyerték el mindenki tetszését, hiszen sokan úgy érezték, hogy míg a származást vagy bármilyen más, az átlagostól eltérő tulajdonságot pozitív dologként állít be a cég, addig
az átlagos testalkattal, esetleg pluszkilókkal rendelkező nőket semmibe veszik.
A Mattel cég történelmében az egyik legnagyobb változást épp ezért hét évvel ezelőtt az hozta el, hogy megváltoztatták a baba testalkatát.
– A túl tökéletes Barbie egy időben valóban létezett, de fontos, hogy minden nő gyönyörűnek érezze magát. Mindegy, hogy milyen magas, hogy milyen a szeme színe vagy épp mennyi pluszkiló van rajta. Számunkra minden nő egyszeri és megismételhetetlen és egytől-egyig gyönyörűek mind – mondta akkor a Mattel vezető tervezője, Robert Best, miután az új baba a Time magazin címlapján is szerepelt. Ennek köszönhetően bemutatták az új babákat, amiket az elfogadás jegyében immár négyféle testalkatban, huszonhét bőrszínnel és huszonkét hajszínnel vásárolhatnak meg a rajongók.
Meglepő tények mindenki kedvenc babájáról
- Percenként száz, évente közel ötvennyolc millió Barbie babát adnak el világszerte, amivel évi egymilliárd dolláros forgalmat bonyolítanak le.
- Az elmúlt évtizedek alatt több mint 170 különböző babát gyártottak le: minden egyes verzión legalább száz ember dolgozott, köztük profi sminkesek, fodrászok és olyan luxusmárkák tervezői, mint Oscar de la Renta, Karl Lagerfeld vagy a Dior.
- 1992-ben jelent meg az első Barbie, ami elnökjelöltként szerepelt a Mattel kollekciójában. Azóta minden egyes amerikai választás során újabb női jelölttel rukkol elő a cég.
- A Barbie a mai napig több országban be van tiltva: Szaúd-Arábiában, Iránban, de még Oroszországban sem juthatunk hozzá, jellemzően azzal az indokkal, hogy rossz hatással van a fiatalokra.
- Minden idők legnépszerűbb babája az 1992-ben bemutatott Totally Hair névre hallgató Barbie lett, amiből több mint tízmilliót adtak el világszerte.