A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ajánlásai alapján számos intézkedés kell a hitelintézeteknek szeptemberben bevezetniük azért, hogy az egyre nagyobb problémát jelentő banki csalásokkal szemben nagyobb biztonságban legyenek az ügyfelek – írja a Bank360.
Szeptembertől jönnek majd az értesítések
Az új intézkedések jelentős része arra kéri a bankokat, hogy különféle események esetén értesítést küldjenek ügyfeleiknek:
- ha új bankkártyát aktiváltak a számlájukhoz, ha új készüléken léptek be a mobilbankba, internetbankba, illetve igényeltek hozzáférést ezekhez a szolgáltatásokhoz;
- ha megváltoztatták valamely adatukat a bankban (pl. telefonszám, jelszó);
- gyanús tranzakciók észlelése esetén (pl. kiugróan magas összeg átutalása, szokatlan csatorna használata, szokatlan időpont, helyszín, teljes egyenleg átutalása).
Egyedi azonosítókód telefonos ügyintézéshez
Az MNB egy egyedi, titkos azonosító kód használatát ajánlja a telefonos ügyintézésekhez, amely alapján az ügyfelek kideríthetik, hogy a bank képviselője, vagy egy magát banki ügyfélszolgálatosnak kiadó csaló hívta őket telefonon, aki az adataikra pályázik.
Fizetési kérelmek letiltása
Mivel áprilistól kötelező a fizetési kérelmek fogadása, ezért az MNB szerint a jó gyakorlat az, ha a pénzforgalmi szolgáltató lehetőséget biztosít az ügyfeleknek az általuk visszaélésgyanúsnak ítélt fizetési kérelem küldőjének letiltására, valamint a letiltás feloldására az elektronikus csatornákon keresztül.
Limit bevezetése az átutalásokra is
Szeptembertől nemcsak a készpénzfelvételre, a bolti és online kártyás vásárlásokra, hanem egyéb, digitális csatornákon kezdeményezett tranzakciókra is értékhatárokat kell bevezetni.
A Nemzeti Bank azt kéri, a limiteket a bankok az ügyfelek szokásai alapján állítsák be, ezeket aztán az ügyfelek díjmentesen, saját igényeik szerint módosíthatnak.
Amennyiben pedig valaki új eszközre telepíti a mobilbankot, internetbankot, akkor a használat első 24 órában alacsonyabbak lesznek a limitek, és ezt az ügyfelek csak ezen 24 óra elteltével módosíthatják.