2024-ben jelentősen nőtt az áruhitelek iránti kereslet Magyarországon, mind az új hitelek összegében, mind a szerződések számában és az átlagos hitelösszeg tekintetében, írja a Pénzcentrum. A hitelre vásárlók különösen az elektronikai cikkeket és a nagy háztartási gépeket keresik: telefonokat, notebookokat, hűtőket és mosógépeket.
Csökken a kereslet, és a vásárlások hitelre történnek
Forrás Ákos, az Alza magyarországi régiós menedzsere a Pénzcentrumnak úgy nyilatkozott, hogy az infláció hatására csökkenő kereslettel kellett számolniuk az elektronikai eszközök piacán. Azok, akik mégis elektronikus eszközöket vásárolnak, gyakran nulla százalékos, vagy minél kedvezőbb feltételekkel rendelkező hitelt vesznek igénybe. “Abszolút nőtt a hitelre vásárlók száma” – mondta el Forrás Ákos. “Azt tapasztaljuk, hogy ha van egy 0 % THM-es hitelakció, akkor arra nagyon nagy az érdeklődés, ezzel párhuzamosan viszont igen, tapasztaltuk, hogy a sima hitelre vásárlók száma is megnőtt.”
A 2021-es inflációs sokk következményeként a legtöbben visszafogták a fogyasztásukat, és későbbre halasztották a nem létfontosságú eszközök megvásárlását. Ugyanakkor a mai, digitalizált világban vannak olyan elengedhetetlennek tartott eszközök, melyek megvásárlását nem lehet túl sokáig halasztani. Ezt Forrás Ákos is megerősítette:
A legtöbben telefont, notebook-ot, és nagy háztartási gépeket vásárolnak hitelre, ez a sorrend is.
A Pénzcentrum a MediaMarkt és az Euronics üzleteit is felkereste az áruhitelek ügyében.
“A 2022 előtti kamatkörnyezet nagyobb teret engedett a 0% THM-es áruhitel-konstrukciók kiskereskedelmi alkalmazásának” – közölte a Media Markt. “Míg a teljes forgalom figyelemebe vételével (online és offline áruházak egyaránt) 2022-ben a részletvásárlások 66%-a történt 0% THM finanszírozással, addig 2023-ban nagyságrendileg 60%-a. A Black Friday és a karácsonyi forgalom idején – az elmúlt két év tapasztalatai alapján – nem nőtt a 0% THM arány, amellett, hogy a kérdéses időszakokban a kereskedelmi és a hitelforgalom is tradicionálisan jelentősen meghaladja az év első 3 negyedévének átlagát. A vásárlók a THM mellett a havi törlesztőrészlet nagyságát is mérlegelik, így gyakran választanak a 0-tól valamivel magasabb, de a személyi kölcsönök piacán is versenyképes, hosszabb futamidejű, ezért alacsony törlesztővel rendelkező áruhitel konstrukciót.”
A MediaMarktnál csökkenő arány figyelhető meg a 0%-os áruhitelek arányát illetően: míg 2022-ben az online áruhitelforgalom 70%-át tették ki ezek a hitelek, 2023-ban már csak 66%-ot, 2024 első nyolc hónapjában pedig 65%-ot. Ha az online és offline hitelek összesített arányát nézzük, hasonló tendencia figyelhető meg: 2022-ben a 0% THM-es hitelek részaránya 66% volt, 2023-ban 60%-ra csökkent, 2024 első nyolc hónapjában pedig már csak 54%-ot értek el. A folyamat megértéséhez fontos hangsúlyozni, hogy
a 0%-os THM csak a vásárló számára tűnik kamatmentesnek – a kamatköltséget az áruház viseli a vásárló helyett,
és hozzájárulást fizet a hitelt nyújtó pénzintézetnek.
“Éppen ebben az időszakban (2022 szeptemberétől) annyira drága lett a 0% THM finanszírozása, hogy egyik hónapról a másikra felére csökkent a konstrukció aránya, a teljes forgalmat tekintve 2022. szeptemberről októberre 67%-ról 39%-ra, vagyis az 58%-ára, az online csatornán hasonló az arány, 88-ról 51%-ra, vagyis szintén az 58%-ára. Augusztusban kezdődött a BUBOR mélyrepülése, ami miatt a finanszírozás költsége jelentősen megugrott, és októberben már vissza kellett fogni a 0% THM arányát” – írja a MediaMarkt. 2023 első felére azonban sokat javult, lényegében normalizálódott a helyzet:
“Elmondható, hogy 2022 szeptember óta néhány hónapos visszaesést követően 2023 év elejétől újra nőtt a 0%THM konstrukció aránya, amely jelenleg még nem éri el a 2022 előtti szintet. A 2023 év elejét követően tapasztalt emelkedés elsősorban a finanszírozási költségek kedvező változásának köszönhető, de az továbbra is jóval meghaladja a 2022-es szintet” – teszi hozzá az üzletlánc.
Az Euronics ugyanakkor nem tapasztalt jelentős változást a hitelre történő vásárlások arányában. “Termék kategóriában szezonálisan változik a hitel és a 0% THM arány, de összességében elmondható, hogy a mobiltelefonok, nagy átmérőjű televíziók, BI termékek, automata kávéfőzők állnak az első helyen. A rollerek jöttek még fel, egyre többet adunk el ezekből és a hitelezés is jól megy ennél a cikkcsoportnál” – írja válaszában az üzletlánc.
Jelentősen nőtt az áruhitelek iránti kereslet
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) áruhitelekről szóló adatai alapján 2024 első nyolc hónapjában jelentősen nőtt az áruhitelek iránti kereslet. Az új áruhitelszerződések összege elérte a 27,77 milliárd forintot, szemben a 2023-as 24,16 milliárd forinttal és a 2022-es 23,31 milliárd forinttal. Ez azt jelenti, hogy
2024-ben 19,1%-kal több áruhitelt helyeztek ki, mint 2022 ugyanezen időszakában.
A szerződések száma is emelkedett: míg 2022-ben 98 702 új áruhitelszerződés született, 2024 első nyolc hónapjában ez a szám 108 080-ra nőtt, ami 9,5%-os emelkedést jelent. Az átlagos hitelösszegek szintén növekedtek: 2022 januárjában 229 585 forintról indultak, 2024 januárjában már 255 198 forintot tettek ki, augusztusban pedig elérték a 258 984 forintot.
A válság végével megnőtt a kereslet és a hitelösszeg is
Elmondható, hogy a válság legnehezebb időszakának lezárultával az áruhitelek iránti kereslet is fellendült: 2024-ben mind az új hitelösszegek, a szerződések száma és az átlagos hitelösszeg növekedést mutatott a 2022-2023-as időszakhoz képest. Az áruházak visszajelzései alapján sok vásárló tudatosan keresi a 0%-os vagy ahhoz közelítő THM-el rendelkező áruhiteleket az utóbbi időszak magas kamatkörnyezete ellenére.