A NielsenIQ készített átfogó vizsgálatot minden élelmiszer-kategóriában, amiből kiderült, hogy jelentős forgalomnövekedést tapasztaltak néhány árstopos terméknél – írja az adatokat közlő 24.hu.
Mint ismert, először 2022. január 12-én jelentette be a kormány, hogy a magas infláció miatt néhány élelmiszernél árstopot vezetnek be február 1-től. Akkor a bejelentés a kristálycukrot, a BL-55-ös búzafinomlisztet, a napraforgó-étolajat, a sertéscombot, a csirkemellet, a csirkefarhátat és a csirkeszárnyvéget, valamint a 2,8 százalékos UHT-tejet érintette.
A május 1-ig meghirdetett árstop meghosszabbítása előtt nagyon sokan elkezdtek bevásárolni az érintett termékekből.
Tavaly áprilisban az előző évihez képest 80 százalékkal több napraforgóolajat, 83 százalékkal több kristálycukrot és 85 százalékkal több 2,8%-os UHT tejet vettek itthon.
Ez azt jelenti, hogy a 2021-es évhez képest majdnem több mint a duplája fogyott el egy évvel később.
Egyre népszerűbbek lett az árstopos termékek
A tavalyi év február és december közötti időszakát vizsgálva megfigyelhető, hogy a legnagyobb növekedés a tartósélelmiszer-kategóriáknál volt.
A búzafinomliszt forgalma 14 százalékkal, a kristálycukoré 27 százalékkal, míg a napraforgóolajé 22 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához viszonyítva.
Hasonló tendenciát figyeltek meg a 2,8 százalékos tej esetében is, amiből hónapról-hónapra egyre több fogyott. 2022. február és december között összességében 82 százalékkal bővült az eladás mértéke az egy évvel korábbi időszakhoz képest.
Az árstopos friss húsoknál viszont inkább csökkenést tapasztaltak. A csirkemell forgalma 7 százalékkal, míg a sertéscombé 1 százalékkal csökkent. Egyedül a csirkefarhát forgalma bővült 8 százalékkal.
A tojás november-decemberben az árstop ellenére is 12 százalékkal elmaradt darabeladásban az előző év azonos hónapjaihoz képest.
Mindeközben kevesebbet vásároltunk az infláció miatt
Nem véletlen, hogy sokan fordultak az utóbbi időszakban az olcsóbb termékek felé, mivel uniós szinten Magyarországon a legmagasabb az infláció mértéke.
Az áremelkedés miatt kevesebbet is vásároltunk. Csak az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem forgalmának volumene 8,3 százalékkal csökkent 2022. decemberében az előző év azonos időszakához képest, míg a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 0,4 százalékkal csökkent a forgalom.
Az élelmiszer-kiskereskedelem 78 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene ennél is nagyobb mértékben csökkent, 11 százalékkal lett kisebb.
Az EU tagországait vizsgálva mindössze három olyan ország volt, ahol 20 százalék felett alakult az infláció mértéke 2022-ben. Lettországban 20,7 százalékot, míg Litvániában 20,0 százalékot regisztráltak. Magyarországon ez a mértéke 25,0 százalék volt.