A KSH novemberi adatait hasonlított össze a Hiflylabs nevű magyar adattanácsadó cég több évtizeddel korábbi árakkal – írja a Telex.hu.
Ezek alapján elmondható, hogy ma a fűszerpaprika kilója átlagosan 8430 forint, viszont 1995-ben mindössze 51 forint volt. Ez azt jelenti, hogy 28 év alatt 165-szörös áremelkedésen esett át a közkedvelt árucikk.
Bár nem ekkorát, de ugyanezen időszak alatt az állatkerti belépő 64-szeresére nőtt, a diszperziós falfesték pedig a 35-szörösére.
Egy átlagos egyszerűségű porszívó ára viszont nem tudott ennyire elszaladni az évtizedek alatt: 1995-ben 16 640 forintot kellett érte leszurkolni, idén októberben 35 190 forintba került ez a termék, ami a kétszeresnél egy kicsivel nagyobb áremelkedést jelent.
A sorban ezután a 1,5 literes ásványvíz következik, 2,4-szeres drágulással, utána pedig az elektromos olajradiátor 2,6-szoros árnövekedéssel.
Az elmúlt közel járom évtizedben a szolgáltatások árai húztak el leginkább, itt 15-szörös volt a szorzó. A ruházati termékeknél ugyanakkor ez a szám mindössze 4,6-szores.
Magyarázatként az szolgálhat talán a ruhaiparban utóbbira, hogy olcsó az áruimport, illetve a fast fashion széles körben elterjedt.
A szolgáltatások árainak emelkedésé mögött viszont már a tudásintenzív munkaerő szükségessége áll.
A Telex ugyanakkor felhívja arra is a figyelmet, hogy nyers adatokról van szó, lévén az összehasonlítás során az egyes termékeknél, szolgáltatásoknál lényeges minőségi változások következhettek be.
Vagyis a példaként hozott 1995-ös állatkerti belépőért fizetett 50 forintért lényegesen kevesebbet élményt járt egy akkori gyereknek, mint ma, amikor 3200 forintot kell már fizetni.