A GKI Gazdaságkutató Zrt. legújabb kutatása szerint mostanra körülbelül ugyanannyi cég tervez új munkaerőt felvenni, mint amennyien létszámcsökkentést terveznek – írja a HVG.
A vásárlók fogyasztói bizalmi indexe viszont még mindig rendkívül alacsony. Ez az a mérőszám, ami a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból adódik.
Bár a tavalyi évhez képest némiképp javult a fogyasztói bizalmi index, de még így is -43,8 ponton áll, azaz többen vannak azon az állásponton, hogy a dolgok negatív irányba mozdulnak el.
Mindemellett azok száma tovább csökkent, akik magas inflációra számítanak az elkövetkezendő időszakban. Hasonló javulás látható a cégek esetében is.
Míg tavaly augusztusban a cégek kétharmada gondolkodott áremelésben, ilyen lépésre már csak a cégeknek bő negyede készül.
Érdekesség, hogy a gazdasági helyzet változása miatt egyre több fogyasztó gondolkodik azon, hogy nagy értékű tartós fogyasztási cikket vásárol a közeljövőben.
Ezek a váltások az egyes iparágakban
Márciusban nem csak a fogyasztói, de az üzleti várakozások is sokat javultak a GKI konjunktúraindexe szerint. A kutatásukból kiderül, hogy az ipari bizalmi index annyit emelkedett, hogy már elérte a tavaly szeptemberi számot.
Az építőiparban viszont sokkal pesszimistább lett a hangulat, ami a koronavírus járvány idejéhez hasonlítható. A kereskedelmi bizalmi index kéthavi emelkedés után szintén csökkent márciusra. Az eladások és a rendelések várható alakulásának megítélése viszont nem változott.
Ezzel ellentétben a szolgáltatói bizalmi index a februári hatalmas ugrás után márciusban is tovább emelkedett.