Jövő május végétől a mostaninál sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak majd az árcímkékre az EU-ban. Ezek célja, hogy a fogyasztók mesterségesen, az akciók előtt megemelt „eredeti” árakkal, majd valótlan százalékos kedvezményekkel való megtévesztését megakadályozza – idézi a Napi.hu Priskin Boglárka, a Cerha Hempel ügyvédi iroda versenyjogi szakértőjének összefoglalóját. Hogy mit fogunk látni ebből a gyakorlatban? Nos, az eladási ár mellett meg kell jelölni a korábbi (eredeti) árat is. Az eredeti ár pedig az, amely az árcsökkentés előtti meghatározott időszakban (minimum 30 nap) a legalacsonyabb volt.
Ha a termék 30 napnál rövidebb ideje van forgalomban, akkor minimum 15 nappal kell számolni, amennyiben a termék ára folyamatosan csökken, akkor az eredeti ár az első árcsökkentés előtti utolsó ár. A romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre nem lesznek érvényesek ezek a szabályok, ahogy a szolgáltatásokra sem. A szigorítások pedig csak azokra az akciós tájékoztatásokra vonatkoznak, amelyek egy konkrét, mérhető árcsökkenést hirdetnek, így a “legjobb ár” vagy éppen az 1+1 darabos vásárlásokra nem.
Fájhat a feje a kereskedőnek
Az új szabályozás persze sok kérdést is felvet: ami a kereskedőket talán a legjobban érdekli, hogy jogszerű-e, ha egy slágerterméket egy kereskedő egymást követő akciókban kíván szerepeltetni, vagy mondjuk milyen hosszan lehet „akciósként” hirdetni egy terméket a kedvezményes árral anélkül, hogy az akciós ár ne minősüljön jellemző „eredeti” árnak. Pintér Anna, a Cerha Hempel másik szakértője szerint ezekben a kérdésekben továbbra is az Fogyasztóvédelmi törvény és a GVH gyakorlata lesz irányadó.
Mi fog történni az outlet áruházakkal, ahol saját, a piaci átlag árszínvonalhoz képest olcsóbb áraik mellett az ajánlott fogyasztói árat, tehát nem saját árukat tüntetik fel referenciaként? És az indulóár, ami egy újonnan forgalomba került termék népszerűsítése érdekében van? A Cerha Hempel szakértői úgy vélik, mindkét megoldás kedvező a vásárlóknak és a kedvezmények bemutatása is hasznos, mégis kérdés, hogy a kereskedőknek az új szabályok alapján jövő májusától lesz-e lehetőségük ilyen típusú árfeltüntetésre.