Téves levonások sorozata indult meg azoknál, akik elmentették bankkártyájukat az Apple Pay rendszerében, számolt be a Telex. Az app valószínűleg korábbi, már lemondott vagy kifizetett előfizetések díjait vonta le a felhasználóktól. A háttérben a rendszer meghibásodása állhat, a probléma elhárítása jelenleg is folyik. A bankok azt tanácsolták az Apple Pay felhasználóinak, állítsanak be nulla forintos limitet a kártyájukon, és ezt csak valós vásárlások idejére módosítsák.
Csak Magyarországon fordul elő
A probléma, úgy tűnik, csak a magyar felhasználókat érinti, külföldi hírportálok ugyanis nem számoltak be hasonló esetekről. A jelenség független a bankkártyák típusától, illetve a számlavezetés helyétől. A tranzakciókat az Apple Pay appja kezdeményezi. A Portfolio cikke szerint volt, aki csupán pár ezer forinttal károsult, de volt olyan is, akitől csaknem félmillió forintot vontak le.
A Telexnek küldött beszámolók alapján az Apple Pay valamiért tévesen von le már lemondott, illetve kifizetett előfizetés-díjakat. Egy Telex-olvasó kártyájáról egymás után három összeget emelt le az Apple Pay: 2790, 3390 és 4490 forintot. “Az Apple fiókomban fel van tüntetve az összes rendelés, ez a három tétel nincsen a listán (bár lehet a könyveléshez idő kell), viszont pontosan ez a három összeg volt az utolsó három előfizetési díjam összege ebben a hónapban” – írta a károsult. Egy másik olvasó hasonlóról számolt be: tőle 899 forintot vont le az Apple Pay, ami pont az egyik, azóta lemondott előfizetésének díjával egyezik.
Válaszoltak a bankok
A legtöbb bank ígéretet tett, hogy a felhasználók visszakapják tévesen levont pénzüket, illetve hasznos tanácsokat osztottak meg azokkal, akik az Apple Pay appot használják.
Az Ersteweboldalán figyelmeztet a problémára, és azt ígéri, a károsultak visszakapják a levont összeget: “Egy külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt az Apple alkalmazásboltja tévesen hajtott végre tranzakciókat és terhelte meg több ügyfelünk kártyáját. Kollégáink már felvették a kapcsolatot az Apple-lel, illetve a Visa és Mastercard kártyatársaságok illetékeseivel, hogy a problémát megoldják. Az érintett ügyfeleinknek további teendője nincs, a téves tranzakciókat automatikusan fogjuk törölni és korrigálni.”
Az MBH Bank azt írja oldalán: “Külső technikai hiba miatt az Apple alkalmazásboltja június 26-án délután egyes ügyfeleink bankkártyáit tévesen megterhelte. Kollégáink jelezték a problémát az Apple felé és megtették a szükséges lépéseket, a téves tranzakciók jóváírásáról később tájékoztatjuk ügyfeleinket.”
A Raiffeisen szintén weboldalán közölte figyelmeztetését: “Értesítjük Ügyfeleinket, hogy a külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt egyes Ügyfeleink bankkártyáit az Apple alkalmazásboltja tévesen megterhelhette. Kollégáink felvették a kapcsolatot az Apple illetékeseivel, a probléma megoldása folyamatban van.”
Az OTP az Indexnek nyilatkozott: “információink szerint több bankkártya kibocsátó kártyáival több banknál tömeges, indokolatlan terhelések történtek. Szakembereink a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtették.”
A Gránit Bank sms-ben figyelmeztette ügyfeleit, hogy “biztonsági okokból, AppStore-os visszaélés lehetősége miatt állítsák át 0 forintra a kártyák online limitjét. Valós fizetéshez ezt ismét lehet módosítani“.
Mit tehetnek az Apple Pay felhasználói?
Azok az Apple Pay felhasználók, akik elmentették bankkártyaadataikat az appban, több dolgot is tehetnek a téves levonások megakadályozása érdekében.
Az egyik lehetőség a kártyás vásárlási limit módosítása: bankjuk appjába, vagy online felületére bejelentkezve nulla forintra módosíthatják a bankkártyás vásárlási limitet a felhasználók. Így az Apple Pay nem fog tudni pénzt levonni a kártyáról, ugyanakkor más kártyás fizetések esetén módosítani kell a limitet, ami időbe telhet.
Egyes szolgáltatók, például a Revolut, lehetővé teszik a tranzakciót kezdeményező fél – ezesetben az Apple Pay – letiltását. Ezzel a megoldással zavartalanul használhatjuk kártyánkat egyéb tranzakciókra, az Apple Pay azonban nem fog tudni pénzt levonni róla.
A bankok által legtöbbször ajánlott módszer hosszútávú megoldást jelent a hasonló csalások és meghibásodások elkerülése érdekében. Az egyszer használatos, virtuális kártya internetes fizetésekre lett kifejlesztve. Nevében is szerepel, hogy nem fizikai kártyáról van szó, és csak egy tranzakció esetén használható. A legtöbb szolgáltató appjában vagy internetes felületén kérhetőek le a virtuális kártya adatai. Amennyiben ezt használjuk, a fogadó partnerhez az egyszer használatos kártyaadatok jutnak el, ezért nem tud hozzáférni a fizikai kártya adataihoz. Mivel azonban a virtuális kártya csak egy tranzakcióra használható, nem tudjuk beállítani havi, automatikus előfizetések tranzakciói esetében.
A Portfolio az MNB adataira hivatkozva azt állítja, az idei első negyedévben csaknem 16 milliárd forintot loptak el csalók magyar bankszámlákról, a kártyaadatokkal való visszaélések kárai ebből 2,7 milliárd forintot tesznek ki.