Nem ért véget az Apple Pay fizetési rendszerben elmentett kártyák felhasználóit érintő különös tranzakciók sorozata, hiába kezdett el az üggyel foglalkozni a Magyar Bankszövetség, az érintett bankok, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a kormány – értesült a Telex.
Az ügyfelek szerda óta számolnak be rendhagyó levonásokról: a pénzek lehúzását a számlákról semmiféle valódi vásárlás nem előzi meg, az összegek néhány száz forinttól több tízezer forintig terjednek, és úgy tűnik, csak a magyar ügyfeleket érintheti a probléma.
A Bankszövetség és a jegybank már csütörtökön közleményben nyugtatták a kedélyeket, mondván minden károsult visszakapja a pénzét, illetve az MNB a pénzintézetek megbüntetését is kilátásba helyezte.
Ennek ellenére pénteken a lap több olvasója arról számolt be, hogy újabb összegekkel terhelték meg a számlájukat. Voltak, akik befagyasztották a kártyájukat, vagy letiltották az online fizetéseket, mégis újabb levonásról kaptak hírt. Akadt, akinek a bank nem látta a tranzakciókat, és olyan is, aki az ügyben megkereste az Apple-t, ahonnan azt a választ kapta, hogy ők sem látják a terheléseket, és azt javasolták, tiltsa le a fiókját.
A lap úgy értesült,
már a kormánynál is téma az Apple fizetési rendszerének érthetetlen hibája, információik szerint egy héten belüli kártalanítást várhatnak el a bankoktól. Ezt látszik alátámasztani, hogy már több nagy bank (Erste, Raiffeisen) jelezte, saját hatáskörben intézkednek a visszatérítésekről.
A további, érintett bankok között van a Revolut, a Wise és a CIB. A Revolut pénteken jelezte, tisztában vannak a problémával, és minden érintettel együttműködnek, hogy a lehető leghamarabb visszatérítsék a pénzeket, melynek érdekében arra kérik ügyfeleiket, vegyék fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, és kövessék az útmutatásukat. A CIB szintén közölte, ők is látják a tranzakciókat, és kommunikálnak a kártyatársaságokkal. Hozzátették, az ő ügyfeleiknél már leálltak a hibás terhelések, ugyanakkor az elszámolási és értesítési folyamatok miatt az ügyfelek egy része később érzékelhette a problémát.
Az Apple-t hiba keresték, nem válaszolt, és semmiféle hivatalos közlemény sem érkezett még.
A portálnak nyilatkozó pénzügyi szakember elmondta, úgy tűnik, forintalapú elszámolási problémáról van szó. Lévai Gábor szerint nem lehet megmondani, pontosan mi a teendő ilyenkor, már csak azért is, mert ez pénzintézetenként változó lehet. Mindazonáltal a hatályos szerződések és ÁSZF-ek alapján
a legjobb, amit tehetünk, hogy haladéktalanul bejelentjük a gyanús tranzakciókat a pontos adatokkal együtt, és visszatérítési (chargeback) eljárást indítunk. Érdemes két-három hónapra visszamenőleg is átnézni, történt-e korábban hasonló terhelés.