Mielőtt akár csak egy tapodtad is tennénk, tegyünk rendet abban, hogy mi az az AR és mi a különbség közte és a VR között, ugyanis itt a 21. században csak úgy röpködnek a mindenféle sci-finek ható új technológiák és egyáltalán nem csoda, ha az informatikai forradalom viharában kicsit úgy érezzük, mintha lemaradtunk volna.
A VR, vagy ahogyan a művelt szingaléz mondja, virtual reality a virtuális valóság, azt kell tudni róla, nagyon leegyszerűsítve, hogy ha felveszünk egy VR szemüveget, egy teljes egészében virtuális világban találjuk magunkat és mehetünk élethű környezetben zombikat bántalmazni.
Persze sem a zombik, sem a posztapokaliptikus környezet nem valós és hát mint minden mást, elsősorban ezt sem szórakoztatási célokra fejlesztették ki elsősorban, hanem tudományos és katonai okai voltak (pl. a vadászpilóták és az orvosok képzésében is használják).
Más tészta az AR (augmented reality), vagy magyarul a kiterjesztett valóság, ahol a virtuális elemek keverednek a minket körülvevő világgal. Ezt talán a legkönnyebben úgy lehet elképzelni, mint amikor a Terminator 2-ben a seggpucér Arnold besétál a motoroskocsmába és elkéri a nyomorult csávó ruháját, csizmáját és motorbiciklijét, majd az ellenkezést látva bucira veri a kocsmát. A lényeg itt nem a cselekményben van, hanem a technikában, ugyanis a kamera néha a Terminator szemszögéből mutatja a történetet és ekkor azt látjuk, amit ő is. A képen ekkor a valóság vörös folyamatosan futnak rajta az adatok, amik jelzik a robotnak, hogy milyen típusú autó, motorbicikli áll előtte, mit lehet tudni a vele szembekerülő emberről (hasznos-e a küldetés szempontjából, vagy jelentéktelen, milyenek a méretei), stb. Na, így működik a kiterjesztett valóság is. Persze azért ne használjuk motoroskocsmák leamortizálására, mert egészségtelen és drága hobbi volna.
A jelenség hétköznapi alkalmazása is része már az életünknek, hiszen bizonyos mobiltelefonokon simán meg tudjuk csinálni, hogy a kamerájukat bekapcsolva megjelenik rajtuk a közelben nyitva lévő üzletek listája, összehangolhatjuk a készülékünket a Google Maps-szel és ha úgy érezzük, hogy nagyon nem tudjuk, hol is vagyunk épp, ugyanúgy a kamerán keresztül megmutatja nekünk, hogy merre menjünk, hogy megérkezzünk az úti célunkhoz.
Miért pont az Applenek jönne össze?
Most, hogy túl vagyunk egy izmosabb bevezetőn, lássuk, mit akar ebből kihozni az Apple. Tudni kell, hogy a kiterjesztett valósággal operáló szemüvegek egyáltalán nem számítanak újdonságnak, a Google lassan már nyolc éve küzd azzal, hogy minél jobb formába rázza a Google Glass névre hallgató, egyelőre csak Amerikában kapható és ott is piszok drága termékét.
Több éve velünk van a játékipart forradalmasítani igyekvő Oculus Rift is, bár ezt leszemüvegezni olyasmi, mint autónak nevezni egy tankot (vannak kerekei, elvisz A-ból B-be, csak kényelmetlenebb, nehezebb és hülyén néznek rád, ha beparkolsz vele a Tesco elé).
Forrás: Getty ImagesAz sem egy túl meglepő dolog, hogy az Apple AR-t használ, hiszen az iPhone-oknak és iPad-eknek is van ilyen funkciójuk, úgyhogy az egyetlen valódi kérdés, hogy a techóriás megelégszik-e eztán a szemüvegekkel, vagy nekifutásból csinál egy VR/AR sisakot, mint amilyen az Oculus Rift. Persze ez sem holnapra fog elkészülni, szóval egyelőre ne álljunk neki vágni a centit. Az AR szemüveg viszont más tészta, kicsit olyan, mint a hajtogatható telefon, hogy évek óta keringenek róla hírek, de az okostelefon és a tablet házasságát rendesen még senki nem tudta megcsinálni.
A Google hősies próbálkozása mellett lehetett már arról is hallani, hogy ilyesmin dolgozik a Facebook, csinált már ilyet a Snapchat is, úgyhogy felvetődik a kérdés, hogy miért érdemes mégis inkább az Apple megoldására várnunk?
Elsősorban talán azért, ahogyan az Apple az okosóráit is tervezte, ahol a cél az volt, hogy mindenekelőtt egy jó órát akarnak készíteni, tehát nem estek bele abba a hibába, amibe rengeteg gyártó, hogy az okosítás az eredeti funkció rovására ment. Nagy valószínűséggel maradnak is ennél a megközelítésnél, pláne, hogy a hírek szerint éppen azon dolgoznak, hogy miképpen lehetne az általuk gyártott szemüvegre a szemész által felírt lencséket ráapplikálni, vagy esetleg teljes egészében szükségtelenné tenni azokat.
Nyilván az egyik legfontosabb kérdés, hogy mennyibe fog ez fájni nekünk? Nos, ahhoz képest, hogy az Apple-nek nem szokása a kedvező áraival tüntetni, egyelőre ez nem tűnik olyan vészesnek.
Az alapszemüveg (orvosi lencse nélküli) változatát olyan 500 dollár (160 000 Ft) környékére saccolják, ami egyáltalán nem horrorisztikus, pláne ha abból indulunk ki, hogy egy rendes, jó minőségű szemüveg vásárlási üzletet sem a 100 forintos bolt alsó polca mellett ütünk nyélbe.
És akkor még nem néztük meg, hogy ez az összeg hol jár a Google Glass 1 000 dollárt vastagon átlépő árához képest.
Értem én, hogy kiterjesztett valóság, de mi hajtja?
A világ egyik legjelentősebb, processzorgyártó cége, a Snapdragon szériáért is felelős Qualcomm is felpattant az AR/VR headset vonalra, így egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy az eddig nehézkes, gyorsan lemerülő készülékek helyett egy olyan könnyebb eszközt kapunk, ahol már nem maga a headset végzi a meló megterhelő részét, hanem a telefonunk. Erre a szerepre meg tökéletes lesz az AR technológiában amúgy is otthon lévő iPhone, ami a teljesítményét tekintve már ma is képes lenne egy AR készüléket energiával ellátni.
Trying some of the LiDAR-enabled AR apps I can find for the 2020 iPad Pro, to show meshing. Here’s one called Primer, an early build to test wallpaper on walls pic.twitter.com/SatibguyTm
— Scott Stein (@jetscott) April 14, 2020
No, de mégis hogy fog ez kinézni, berobban az Apple és egyből letarolja a piacot a csúcs szuper szemüvegével? Nem valószínű. Gondoljunk az iPhone, vagy az Apple Watch gyermekbetegségektől nem mentes, de igen ígéretes kezdőlépéseire. A legtöbben 2022-es megjelenéssel számolnak és igen valószínű, hogy évekbe telik, míg a begyűjtött tapasztalatok és visszajelzések mentén egy csaknem tökéletes darab lehet belőle, de azért nem kell elszomorodnunk, az Apple általában nem a derült égből érkező szenzációiról, hanem az aprólékos munkával tökéletesített minőségi termékeiről híres.