Az üzletek várhatóan betartják a szigorú irányelveket a vírus elterjedésének csökkentése érdekében – de pontosan hogyan változtatja meg a koronavírus a vásárlási szokásokat? Hatással lesz a kiadásokra?
A Drapers információi szerint az üzletben történő értékesítés 84 százalékkal esett vissza 2019-hez képest.
Sorkezelés és tisztítóállomás
A szupermarketekben és a gyógyszertárakban rendezett, kellő távolságot megtartó sorokban, ellenőrzött bejáratokkal és érintés nélküli fizetési lehetőséggel lehet vásárolni, míg a kormány iránymutatásai szerint korlátozni kell a boltban lévők számát, emellett fontolóra kéne venni a sorkezelés bevezetését: „A bevásárlóközpontoknak felelősséget kell vállalniuk a központban lévő vásárlók számának és a sorba állítás folyamatának szabályozásáért…” – írja a tájékoztató.
A brit kiskereskedelmi konzorcium (BRC) és az USDAW szakszervezet ugyancsak ajánlásokat készített: szerintük be kell zárni az öltözőket vagy legalábbis korlátozni kell az oda való belépést. Ezenfelül biztonsági őröket alkalmaznának a bejáratnál és a még jobban buzdítani kéne a vásárlókat a kártyás fizetésre. Az ajánlásban hangsúlyozzák a tisztítóállomások telepítésének fontosságát – ahol lehetséges, kézmosóval ellátva.
2 szakaszos nyitás
Joshua Bamfield professzor, a Kiskereskedelmi Kutatóközpont igazgatója szerint a divatkereskedők két szakaszban nyitnak újra.
„Az első szakaszban szigorú távolságtartás lesz, ami egyrész azt jelenti, hogy nem kell ruhát próbálni, előtérbe kerülhet a kicserélés. A ruhák vásárlása nem lesz olyan barátságos és alkalmi, mint amilyen a múltban volt” – magyarázta az Independentnek, hozzátéve: a második lépésre 2020 végén kerülhet sor, amikor a szabályokat a kormány fokozatosan megszünteti, és a vásárlás közelít a korábbi normálishoz, egyre több ember is lehet egyszerre az üzletben.
Felfordultak a vásárlási szokások
A YouGov közel 3 ezer emberrel végzett felmérése szerint a brit háztartásokban az élelmiszerek viszik az online vásárlások 40 százalékát, a ruházati és a szépségápolási cikkek 29 százalékkal a második helyen állnak. A Nationwide Building Society külön tanulmánya kimutatta, hogy az emberek közel kétharmada állítja: a kiadási szokásaik körülbelül 32 százalékban változtak, jobban odafigyelnek a költésekre.
Craig Summers, a Manhattan Associates ügyvezető igazgatója szerint az online vásárlási tendencia valószínűleg folytatódni fog az otthoni karantén után is.
“Valószínűleg sok fogyasztó még a lezárási korlátozások feloldása után is óvatos lesz a boltba járással, így nem valószínű, hogy egyhamar eltűnnek, lejjebb hagynak az internetes megrendelések” – mondta.