A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (a továbbiakban: Hatóság) több bejelentés is érkezett az Aldi Magyarország Élelmiszer Kereskedelmi Betéti Társaság (a továbbiakban: Aldi Magyarország Élelmiszer Bt.) alkoholtartalmú italok vásárlása kapcsán kialakított új adatkezelési gyakorlatára vonatkozóan.
A bolthálózat ugyanis minden egységében elkéri a személyit, ha valaki alkoholos italt vásárol. Akkor is, ha egyértelműen látszik, hogy 18 évnél idősebbről van szó.
A beadványokban jelentősen eltérő adatkezelési gyakorlatot panaszoltak az egyes üzletekben.
A Hatóság az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. alkoholtartalmú italok vásárlása kapcsán 2022. nyarában kialakított és jelenlegi adatkezelési gyakorlatának az általános adatvédelmi rendeletben foglalt előírásoknak való megfelelősége tárgyában 2022. augusztus 19. napján hivatalból adatvédelmi hatósági eljárást indított.
A műveletsor úgy néz ki, hogy a pénztáros a kassza rendszerébe begépeli a pontos születési időpontot, a szoftver pedig egyszerűen kivonja a születési dátumot az aznapi dátumból.
A folyamat az Aldi szerint csupán azért fontos, hogy teljes mértékben kizárja a szubjektív tényezőket, egyúttal biztosítsa, hogy véletlenül, figyelmetlenségből, vagy tévedésből se kerülhessen sor 18 év alatti személyek részére alkoholos tartalmú ital értékesítésére.
Kiadó: Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH)