Mekkora készlethiány fenyeget a karácsonyi ajándékvásárláskor, és mi lesz az árakkal?
A nemzetközi szállítmányozásban tapasztalható kieséseknek, késedelmeknek mennyiben lesz meghatározó befolyása a hazai karácsonyi ajándékvásárlásra?
Abszolút, de azt is tudni kell, hogy ez a jelenség az év egészében velünk volt és még egy darabig marad is. Ez azért van, mert az Európai Unió kereskedelmének a nagy része kínai, illetve ázsiai gyártásból származó árukból áll és ezek a termékek majd fél év leforgása alatt jutnak el a gyártósorról a boltok polcaira. Magyarán, amit ma megvehetünk az áruházban, az jó eséllyel nyár elején, vagy még inkább valamikor a tavasz folyamán készült el egy távol-keleti gyárban. És ha akkoriban probléma volt a gyártási kapacitással, meg előfordultak leállások, ahogyan ezek meg is történtek, úgy ezek kedvezőtlen hatásaival most vagyunk kénytelenek szembesülni.
Ezen persze az sem változtat, hogy épp mostanában kezdett magára találni a kínai gyártás, de az ebből származó pozitív változást csak valamikor jövő tavasz elején érzékelhetjük Európában.
Ez a gyártási kapacitásban jelentkező probléma társul azokkal a szállítmányozási gondokkal, amit említettél a kérdésedben. Itt elsősorban a tengeri szállításra kell gondolni. Olyan problémák merültek fel, mint például az, hogy akadozik az áruszállítás Kínából, miközben a nagy nyugat-európai, meg amerikai kikötőkben a lerakodott konténereket nincs mivel újra megtölteni, mivel akadozik az ellátási lánc, így ezekben a kikötőkben hegyekben állnak az üres konténerek, ami meg természetesen konténerhiányt eredményez a világ túlsó felén. Persze nem kell óriási dolgokra gondolni, itt inkább a választék minősége és a mélysége az, ami ezt az állapotot megsínyli. Mondjuk elmész egy IKEA-ba és nem biztos, hogy minden színvariációban kapható lesz a kinézett termék, csak a drágábbak, vagy elmész egy műszaki boltba és ott előfordulhat, hogy a bemutatóteremben kiállított hűtőből nem lesz készleten lévő termék.
Ha szenteste szeretnénk valamit a fa alá tenni, akkor előfordulhat, hogy már most elkéstünk a megrendelésével?
Az Amazon is arról kommunikál, hogy az eddig megszokottakhoz képest érdemes egy négy héttel korábban nekiállni a karácsonyi bevásárlásnak, már ha ezt online tervezzük. Azt nem mondanám, hogy el vagyunk késve, de semmiféleképpen ne hagyjuk az utolsó pillanatra. A magyar vásárlók hajlamosak patópálosan intézni ezeket a dolgokat és nem biztos, hogy ez egészséges egy ilyen piaci környezetben.
Különösen azért, mert a felméréseink alapján a vásárlókedv nagyobb, mint tavaly volt és a költési hajlandóság is emelkedett, erre érkezik majd a nyugdíjprémium is, ami jó eséllyel a kiskereskedelemben fog lecsapódni.
Szóval az emberek költenének, csak az nem biztos, hogy találni fognak az igényeiknek és az elvárásaiknak megfelelő termékeket, ezért is érdemes mihamarabb nekilátni az ajándékvásárlásnak.
A Black Fridaykor már a karácsonyra is gondolhatunk
Szóval szerinted is az a megfelelő út, amit a britek javasolnak, hogy ugorjunk neki mihamarabb a karácsonyi bevásárlásnak, az se baj, ha novemberben letudjuk az egészet?
Igen, és erre egyébként a magyarországi kereskedők is igyekeznek utalni. Gondoljunk csak a Black Fridayre, ami tavaly egy adott péntekre, vagy egy hétvégére volt időzítve, most pedig az egész november egy egybefüggő akciózuhatag lesz, nem lesz majd egyértelmű határvonal a Black Friday és a karácsonyi kedvezmények között, szóval mindenki azt igyekszik kommunikálni, hogy ha teheted, akkor vásárolj már most karácsonyra is. Régen a Black Friday jellemzően saját célú költéseket takart, ez azt jelenti, hogy magadnak vásároltál dolgokat, lecserélted a tévét, a hűtőt, de nem gondoltál arra, hogy a karácsonyi ajándékokat is itt és most kellene megvásárolni, míg ez a mostani novemberi elhúzódó akciósorozat arra fogja sarkallni az embereket, hogy az ünnepekre is gondoljanak, miközben vásárolnak.
Hiány lehet mindenből, amibe chip kell
Milyen típusú termékeket érint leginkább a készlethiány?
Egyértelműen a műszaki cikkeket, nagyjából mindent, amibe chipek vagy elektronika kell. A Covidot leginkább a mindenféle chipek, elektronikus lapkák, vezérlők gyártása szenvedte meg és nem csak azért, mert a járvány miatt bezártak a gyárak, hanem azért is, mert alapanyag sem volt elegendő. Emellett van egy logisztikai probléma is, csak hogy visszautaljak a konténergondokra. Ha magad elé képzelsz egy konténert, akkor nagyjából látni fogod a paramétereit, ha nem is centiméterre pontosan, de azért lesz fogalmad a méreteiről.
Na, egy ilyen konténert sokkal könnyebb és kifizetődőbb apró műszaki kütyükkel feltölteni, mint nagy hűtőszekrényekkel, szobabiciklikkel, futópadokkal, egyebekkel.
Így a nagy műszaki cikkek és mindenféle sportfelszerelések, barkácscuccok, bútorok terén lehet majd hiányt tapasztalni. Illetve van egy harmadik komponens is, jelenleg a faanyag drágulása nyomja rá a bélyegét minden olyan árucikkre, ami tartalmaz fát, de ugyanez a helyzet a papírral is, az alapanyag drágulása itt is mindenre hatással lesz a képeslapok árától kezdve a fotóelőhívás díjáig.
Magyarán mindezek következménye az árdrágulás. Mégis mekkora léptékre számíthatunk?
Van drágulás, de ez nem úgy néz ki, ahogy több újság is rosszul lehozta, hogy majd most ugranak meg az árak egy 10-20-30 százalékkal, hanem ez a drágulás már velünk van egy ideje. Egyszerűen sok ember az év ezen szakaszában szembesül vele, hogy mondjuk mennyit drágultak a játékok, vagy a műszaki cikkek tavaly óta. Hogy ez a drágulás mekkora lesz ez függ a modell frissességétől is. Ha egy újabb árucikkről van szó, akkor kevésbé lesz látványos, hiszen azt már a Covid teremtette viszonyok közepette árazták be, viszont ha egy terméket már a járvány előtt is lehetett kapni, meg most is, azon egyértelműen látszani fog, hogy rápakoltak átlagosan egy 10-20 százalékot. A chipes készülékek esetében pedig a harminc százalékos áremelkedés sem minősül kuriózumnak.
Nem érdemes halogatni a vásárlást
Mondtad, hogy a magyar emberek hajlamosak ráérősen viszonyulni az ajándékvásárláshoz. Előfordulhat olyan krízis, aminek eredményeképpen azok hoppon maradnak, akik nem cselekszenek időben?
Ettől nem félek. Nem a Covid elején vagyunk és a kereskedők sem érdekeltek efféle pánikban, ezért nem egynapos lesz idén a Black Friday sem. Ezt talán egy példán keresztül lesz a legkönnyebb megérteni. Tegyük fel, hogy venni akarsz egy laptopot és tudod, hogy amikor öt éve utoljára újítottál, akkor 150 000 forintból bőven lehetett olyan készüléket venni, amivel ugyan nem váltottad meg a világot, de volt rajta internet és kellemesen el lehetett vele pötyögni. Aztán elmész egy áruházba, vagy felmész egy webshopra és azt találod, hogy a legolcsóbb készülék is 200 000 forinttól indul, de az értelmesebb darabok inkább olyan 300 000 körül mozognak és ebből arra asszociál a vásárló, hogy mekkora a drágulás. De valójában nem csak erről van szó, hanem arról, hogy van egy termékportfólió, ami a legolcsóbbtól a legdrágábbig terjed és
amikor a gyártási kapacitásokat kellett ütemeznie a gyártónak, illetve amikor a beszerzőnek döntenie kellett arról, hogy mit vegyen meg, akkor valamennyire érthetően a profit felé hajolva a drágább terméket gördítik le a gyártósorról, illetve azt vásárolják meg eladásra.
Eközben pedig a belépő szintű, alacsonyabb árfekvésű termékek egyszerűen eltűnnek. Ettől persze a polcokon lesz áru, csak amikor a vásárló odaér és van benne egyfajta elképzelés arról, hogy egy bizonyos termék mennyibe is kerülhet, akkor ez az elképzelés nem fog találkozni a valósággal. De minden kategóriában ez van a bútortól a futópadig. Például simán vehetsz biciklit 300 000 forintért, de ha amolyan hétvégi biciklista szeretnél lenni és ahhoz úgy gondolod, hogy elég neked az 50-60 000-es modell is, na, azt nem fogod tudni megvenni, mert nem lesz. Szóval ennek az egész történetnek nagyjából az a lényege, hogy azért kell idejében megkezdeni a vásárlást, hogy azt a kevés belépőszintű terméket, ami amúgy kint van a boltok polcain, meg tudja venni az ember, mert minél később szánja rá magát a vásárlásra, annál nagyobb az esélye arra, hogy ezeket már nem fogja tudni megvenni, mert elfogynak addigra.