A tetőbox (vagy más néven tetőcsomagtartó) egy olyan kiegészítő, amelyet az autó tetejére szerelnek, hogy extra tárolóhelyet biztosítson a járműben. A tetőboxok különböző méretekben és típusokban kaphatók, a kisebb, kompakt modellektől kezdve a nagyobb, térfogatos dobozokig, amelyek akár 600 literes kapacitást is kínálhatnak. A tetőboxokat gyakran aerodinamikus kialakítás jellemzi, hogy minimalizálják a szélzajt és a fogyasztást.
Egy síelés során például különösen hasznosak a tetőboxok. Ezekbe ugyanis befér minden, ami a csomagtartóba már nem – írja a Pénzcentrum.
Az ADAC 13 kompakt tetőboxot tesztelt, különböző autómárkák és tartozékgyártók modelljeit vizsgálva. Az árak 300 és 900 euró (124 ezer és 373 ezer forint) között mozogtak, míg a gyártók által megadott térfogat 340 és 430 liter között változott.
A tetőboxoknak két fő követelménynek kellett megfelelniük: alkalmasnak kellett lenniük sílécek (175 cm hosszú) és más téli csomagok, valamint nyári utazáshoz szükséges tárgyak szállítására. A tesztek során négy pár síléccel és sícipővel dolgoztak, hogy megállapítsák a balesetbiztonságot, a stabilitást és praktikusságot.
Az Audi lett az első
Az Audi tetőboxa (830 euró, kb. 344 ezer forint) végzett az első helyen, kiemelkedő teljesítménnyel a töréstesztekben és dinamikus vezetési szituációkban, például kormánymozdulatok és fékezési tesztek során. Még azzal együtt is a legjobbnak bizonyult ez a termék, hogy a 23 kg-os súly és a “Power-Click System” rögzítési mechanizmus fejlesztésre szorul.
Az ADAC tesztje alapján egy jó tetőbox nem feltétlenül méregdrága.
Ezt igazolja az is, hogy a Norauto Bermude 300 modell (350 euró, kb. 145 ezer forint) bizonyult a legjobb ár-érték arányú választásnak, bár kényelmi szempontból nem emelkedett ki a legjobbak közül.
Azonban nem minden olcsóbb modell megbízható. A Northline (549 euró, kb. 227 ezer forint) és a VDP (390 euró, kb. 160 ezer forint) tetőboxok megbuktak a városi törésteszteken, mivel terhelés alatt leváltak a tetőcsomagtartóról, ami baleset esetén veszélyt jelenthet. A VDP modellnél a hidegtűrési teszt is gyenge eredményeket hozott: -20 Celsius fokon a fedele eltört, miután egy 2,5 kg-os tárgy esett rá.
Néhány tetőboxnak, például a Škoda modelljének az összeszerelése időigényes lehet, akár fél óráig is eltarthat, mire összerakjuk. Az egyszerűbb rendszerekkel rendelkező modellek, mint az Atera, Audi, Mercedes, Hapro és Thule, viszont könnyebben telepíthetők.
Sok a kritérium
Egy jó tetőboxnak sokat kell tudnia: biztonságosan rögzíthetőknek kell lennie, ütközésállónak, esőállónak, könnyen felszerelhetőknek és megfelelő térfogatot kell kínálnia, minimális súly mellett. Emellett fontos a fagyállóság, az aerodinamikai szempontból előnyös kialakítás és az univerzális használhatóság.
A BMW tetőboxa például kizárólag bizonyos járművekkel kompatibilis, így, bár 2,3-as, jó értékelést kapott, ha ilyet vásárolunk, autócsere esetén újat kell majd beszereznünk.
Az Audi, Northline és Thule tetőboxok térfogata körülbelül 10%-kal alacsonyabb a gyártói adatoknál, míg a VDP modell esetében ez az eltérés 20%-ot is elérhetett (80 literrel kevesebb). A tetőbox terhelhetősége az autó engedélyezett tetőterhelésétől függ, amelyet az autó kézikönyvében találhatunk.