Komoly kihívások nehezítették a globális áruszállítást 2021-ben, ám 2022 eleje még több kihívást tartogat. A kínai újév köszöntése a távol-keleti országban élők számára családi összejöveteleket, utazást és pihenést jelent: a gyárak felfüggesztik a működésüket, a vállalkozások bezárnak, a fuvarozók csökkentik a kapacitást, és még lehetne sorolni. A normális termelési szint általában négy-hat hét elteltével áll vissza – mindez azonban komoly logisztikai kihívásokat jelent a világ többi részének.
A kínai újév előtt a szállítmányozók növelik a megrendeléseket, hogy készleteket halmozzanak fel, ezért az ünnep hatása már az ünnepek előtti időszakban jelentkezik – írja a Store Insider.
A 2022-es téli olimpiát február 4. és 20. között rendezik meg a kínai fővárosban, Pekingben – emiatt esélyes, hogy szigorítani fogják a biztonsági ellenőrzéseket és korlátozzák a veszélyes áruk szállítását. És a jelen helyzet nagy ellensége, a járványhelyzet is nehezített pályára teszi a folyamatokat, hiszen a megbetegedések is további fennakadásokat okozhatnak, legyenek azok útlezárások, járattörlések vagy fertőzés okozta munkaerőhiány.
A 2022-es vasúti menetrendet még nem tették közzé, de a tapasztalatok alapján a vasúti szolgáltatások a kínai újév előtti utolsó hétig a megszokott módon közlekednek, 2022. január 20. után viszont nem csak az új menetrend jelent majd kihívást, de a tarifák is várhatóan emelkednek.
A teherautó-szolgáltatások várhatóan a kínai újév után két héttel a normál szint 80%-ára állnak vissza, és március elején teljes mértékben újraindulnak. A légi árufuvarozás esetében a jelenlegi rendkívüli csúcsszezon várhatóan mostantól január végéig, ám számos teherszállító repülőgép az elkövetkező néhány hónapban karbantartási ellenőrzéseken esik át, többek közt ez is befolyásolja a piacon rendelkezésre álló kapacitást. A tengeri szállítás sem éli legjobb időszakát: zsúfoltak a kikötők, torlódás van, sok üresjárat közlekedik és a tarifák is drágulnak.