A digitális fizetések területén a hazai infrastruktúra jó, de a kiskereskedelemben a boltok több, mint felében még mindig nem lehet kártyával fizetni – hangzott el a Mastercard és a növekedés.hu közös online konferenciáján. Ráadásul a koronavírus-járvány miatt kialakult válság hatására számottevően erősödött a vásárlókban a pénzügyi tudatosság, és a tervezés is.
Egyre többen használnak bankkártyát, a kereskedők viszont lemaradásban vannak
A Mastercard és a növekedés.hu Digitális Fizetési Index: A magyar lakosság tudásának szintje és emelésének lehetőségei címmel megrendezett közös online konferenciáján derült fény arra, miként is használjuk a bankkártyákat, illetve miért is népszerű még mindig annyira a készpénz.
A 1-100-ig tartó skálán 64 pontot ért a magyar digitális struktúra, ami jó, ugyanakkor a digitális tudás átlagosnak mondható 51 ponttal. A lemaradás a digitális fizetések használatánál ütközött ki, azt a bankkártyákat kibocsájtó cég Digitális Fizetési Indexe 38 pontra értékelte.
Érintés mentes kártyák terén viszont nagyon jól állunk: egy főre átlagosan 0,9 lakossági kártya jut, az üzleti kártyák terén ez az arányszám 1,3.
A kereskedőknél digitális fizetés téren viszont bőven van mit javítani, ugyanis átlagosan csak 42 százalék a terminálok aránya, holott törvény kötelezi a boltokat, hogy január elsejétől lehessen bankkártyával is fizetni.
A készpénz még mindig vezető szerepben van
Az elemzés szerint a magyarok a készpénzt tartják a legbiztonságosabb fizetési módnak, bár kényelmi szempontból csak a második helyre sorolták.
Így nem is furcsa, hogy a pénzfelvételek száma még mindig magas. Minél innovatívabb egy fizetési mód (pld. mobiltárca, okosóra) annál alacsonyabb iránta a fogyasztók bizalma. A kártyás fizetési lehetőségnél mindössze 6 százalék kezdeményeződik mobiltárcáról.
A vásárlók közül legtöbben a PayPal, a SimplePay és a Google Pay, valamint az iCsekk lehetőségét ismerik és használják, ugyanakkor a QR kóddal fizetők aránya elérte a 20 százalékot.
Jobban ügyelünk a pénzünkre
2018-hoz képest jelentősen emelkedett itthon a családi költségvetést tervezők aránya is – ismertette a Pénziránytű Alapítvány felmérésének eredményét Hergár Eszter, az alapítvány kuratóriumi elnöke.
Hangsúlyozta: eddigi felméréseik azt mutatják, a pénzügyi tervezést készítő családok aránya két év alatt megduplázódott:20-ról 40 százalékra nőtt.