Az elmúlt évek inflációterhes időszaka sem tudta a lakosság egy részének vásárlási szokásait megváltoztatni – derült ki az Aranykor Önkéntes Nyugdíjpénztár friss kutatásából, melyet a Piacesprofit.hu tett közzé.
A széleskörű felmérés egyebek mellett arra is fókuszált, hogy milyen gyakran és milyen típusú kiadások vannak az aktív magyar lakosság körében. Meglepő, de a válaszokat adók fele vallotta azt, hogy akár rendszeresen van olyan kiadása, amit feleslegesnek ítélt meg utólag.
Ami viszont jellemző a kor előrehaladtával az az, hogy minél inkább idősödik valaki, annál jobban csökken a haszontalan vásárlások száma.
Míg a 16-19 évesek kétharmada vallotta be, hogy van felesleges kiadása, addig ez az arány már mintegy 44 százalékra csökkent az 50-59 korosztályban.
A leggyakoribb felesleges kiadástípusok az impulzusvásárlás (56 százalék). Ezt követik az élvezeti cikkekre – dohányzás, alkohol stb. – fordított kiadások (33 százalék).
Utána jönnek a szemétben landoló élelmiszerek (21 százalék), illetve olyan előfizetések, amelyeket amúgy nem használnak (16 százalék).
Korosztályi eltérések csak az impulzusvásárlás esetén jelentkeztek: a legfiatalabbak kétharmada vallotta magát felesleges dolgokat hirtelen ötletből vásárlónak, illetve a 20-29 évesek körében volt viszonylag magas a feleslegesen élelmiszert vásárlók aránya (26 százalék).