Való igaz, hogy néha nem tudjuk megúszni, hogy akár tömegközlekedés mellett is kelljen néhány utcát gyalogolnunk. Az ilyen esetekre is tökéletes megoldás lehet egy roller, amit leszállás után csak kinyitunk és negyedannyi idő alatt célba érünk, mintha gyalogolnánk.
Vannak, akik nagyobb (iroda)épületeken belüli közlekedésre használják, ez talán a rollerezés legbiztonságosabb formája feltéve, ha az üvegajtókra nagyon odafigyelünk.
A hagyományos rollerek nagy előnye az elektromos társaikkal szemben, hogy nem kell állandóan a töltöttségükre figyelni. Ráadásul ha sokat kell cipelnünk – mondjuk egy lépcsőn a járgányunkat – akkor súlyuk sem mindegy. Míg az elektromos rollerek jellemzően 15 kiló körül mozognak, addig hagyományos társaik alig haladják meg az 5 kilót.
A környezettudatosság hívei is sokszor inkább rollerrel a hátukon utaznak, ezzel ugyanis nem szennyezik a levegőt. A KRESZ azonban nincs felkészülve a rollerrel közlekedők növekvő számára, és ez sok problémát okoz a mindennapokban.
Nem tisztázott, hogy szabad-e rollerrel a biciklisávban közlekedni, sötétedés után milyen világítást kell használni, vagy a járdán közlekedve, mi segítheti a balesetek elkerülését? Hamarosan talán ezekre a kérdésekre is választ ad majd a törvény.
Mire érdemes odafigyelnünk vásárlás előtt?
- Fontos, hogy a rollernek legyen lökhárítója, hogy az út pora vagy a sár ne a nadrágunkon landoljon! Esős időben azonban érdemesebb otthon hagyni a rollert, mert nedves talajon a jármű könnyen irányíthatatlanná válik, és nem csak magunknak, hanem másoknak is komoly sérüléseket okozhatunk vele.
- A szilikonágyas csapágy az út bukkanóit némileg kiegyensúlyozza.
- A deszkák szélessége típusonként eltérő. Ha minimum húsz centiset választunk, mindkét lábunk kényelmesen elfér majd rajta.
A roller előnyei a biciklivel szemben:
- Nem igényel annyi kiegészítőt, mint amennyit a KRESZ a kerékpárosoknak előír.
- Biztonságosabb, mivel a járdán is közlekedhetsz vele, nem csak az autók között.
- Könnyen összecsukható, ezért kis helyen is elfér, így könnyen szállíthatod.
- A gyerkőc is felszállhat rá, amikor érte mész az oviba vagy az iskolába.
A minőséget a rollereknél is meg kell fizetni. Érdemes több szempontot figyelembe venni a vásárláskor.
Az olcsóbb árkategóriás termékeket kifejezetten rövid utakra tervezték, ezek hossza általában 2 km-re korlátozódik.
Minél többet használjuk a járgányt, annál fontosabbak lesznek a kényelmi szempontok: ne rázkódjon ki belőlünk az ebéd, vagy kényelmesen elférjen a lábunk a deszkán.
Csak lassan a testtel!
A rolleres balesetek nagy része tipikusan a vásárlás utáni első hónapban történik, ilyenkor még nem uraljuk igazán a járművet, így váratlan helyzetben esetleg nem tudjuk kellőképpen használni a féket. A nedves talaj szintén veszélyessé teheti a kezdeti rolleres lépteket.
1. A rövid távra tervezett
Miért szeretjük?
Ezzel a modellel kitámasztója segítségével a parkolás pofon egyszerűen fog menni. Súlya is kedvező, hiszen mindössze 5,1 kg-ot nyom. Elöl-hátul sárvédővel felszerelt, ez megvédi ruhánkat a szennyeződésektől. A nagy méretű kerekek megkönnyítik a haladást és az egyensúlyozást. Könnyen tárolható, mivel két mozdulattal összecsukható.
Hátránya:
A felhasználók egy része szerint ez a roller csak tükörsima útra való, mert nincs benne lengéscsillapító rugózás, mások viszont úgy imádják, ahogy van. Igaz, a gyártó szerint is legfeljebb 2 kilométert ajánlott megtenni ezzel az eszközzel.
Kiknek ajánljuk?
Összességében ár-érték arányban nagyon szuper termékről beszélünk, így azoknak, akik első rollerüket vásárolják és azt rövidebb távok megtételéhez használnák.
2. A gyaloglás kiváltója
Miért szeretjük?
Nem zörög, ideális társ lehet a hétköznapi közlekedésben annak ellenére is, hogy nincs beépített lengéscsillapítója. Szervizelési lehetőségei is jók. Dizájnos fekete színével menőbben néz ki mint az árkategóriájában kapható darabok nagy része.
Előnye a kormányrúdhoz rögzített pánt, aminek segítségével az összecsukott rollert úgy tudjuk szállítani, mint ha csak egy válltáskát vennénk fel.
Hátránya:
Kis kereke miatt sajnos csak nagyon jó minőségű utakon lehet használni, a kátyúkon és a kisebb úthibákon át kell emelni. Szintén a kis kerék hátránya, hogy az jóval gyorsabban kopik, így sűrűbben kell cserélni.
Kiknek ajánljuk?
Szintén ideális első roller, az egyik legolcsóbb a piacon, így azoknak ajánljuk, akik óvnák a pénztárcájukat, de lakhelyük környékén szeretnének néhány helyet gyorsan és kényelmesen elérni.
3. Plusz fékes és teleszkópos
Miért szeretjük?
A fékezést megkönnyítendően a kormányra is tettek egy fékkart, amivel a hátsó kerékre szerelt mechanikus tárcsaféket irányíthatjuk. A biztonság érdekében természetesen a hátsó lábféket is ugyan úgy lehet használni, mint társainál.
A kényelmes utazás érdekében az első kerék fölé egy lengéscsillapítót tettek, így például a macskaköves utakat is jóval kényelmesebben lehet átszelni.
Hátránya:
Társaihoz képest valamivel nehezebb a súlya, ami akkor lehet hátrány, ha például minden használat után több emeletet kell cipelni.
Kiknek ajánljuk?
Ez az egyik legjobb városi roller, ami állítható magassága miatt iskolások és felnőttek számára egyaránt tökéletes lehet. Ár- érték arányban az egyik legjobb választás.
4. A sportos kivitel
Miért szeretjük?
Örömhír, hogy már a közép árkategóriában is találhatunk prémium roller funkciókkal ellátott lengéscsillapítós és dupla fékes járgányt. A kormányt három pozícióban is lehet használni, így akár napi hangulatunk szerint lehetünk vagányabb vagy éppen visszafogottabb rolleresek.
A rollert nem csak dupla fékkel, hanem felfüggesztéssel, kulacstartóval, kitámasztóval és csengővel is kiegészítették.
Hátrányai:
Egyik értékelője szerint a kerék gumija túl kemény, ezért rossz úton nagyon ráz és elég zajos.
Kiknek ajánljuk?
Akik egy strapabíró és tartós rollert szeretnének, ami sok éven keresztül hűséges társ lehet. Ráadásul ezért az összegért plusz kiegészítőket sem kell vásárolni, legfeljebb egy lámpát az éjszakai közlekedéshez.
5. Amivel könnyen suhanhatunk
Miért szeretjük?
A 205 mm átmérőjű kerekek nem csak nagyon jól néznek ki, de biztosítják a gyorsabb haladást is. Csak egy lendítés, és szinte már célba is értünk. Az extra hosszú sárvédők, amik mind az első, mind a hátsó kerekeken megtalálhatóak, abban segítenek, hogy eső esetén se legyen a ruházatunk saras.
Apró kiegészítő, de sokat segíthetnek a biztonságunk megőrzésében a hátsó kerék súrlódó fékén, a kormányon és a fedélzeten elhelyezett fényvisszaverők.
Hátrányai:
Bár ez egy drágább roller, még sincs benne lengéscsillapító. Valószínűleg a többletköltséget a 100 százalékban alumínium váz és a különleges kerekek adják.
Kiknek ajánljuk?
A gyorsan összecsukható roller tökéletes a mindennapi munkába vagy iskolába vezető útra.