A cégek a színfalak mögött már tavasszal elkezdenek készülni a karácsonyi szezonra: ilyenkor adják le a dekorációs megrendeléseket a téli szezonra. A vámháború azonban ebbe is beleszólhat: Donald Trump amerikai elnök 104 százalékos tarifát vetett ki a kínai importra, majd Peking 84 százalékra emelte az amerikai árucikkek vámtételét, ami a karácsonyi díszek gyártására és áraira is nagy hatással lehet, írja a Világgazdaság.
Nem lesz se dísz, se műfenyő
Az amerikai kiskereskedők szinte teljes mértékben Kínától függenek a karácsonyi díszek és műfenyők gyártásában: az igények 87 százalékát a távol-keleti ország elégíti ki. A vámháború miatt az idén az amerikai vásárlóknak
sokkal többet kell majd fizetniük az ünnepi díszekért – ha azok a boltokba kerülnek egyáltalán.
Egy műfenyők gyártásával foglalkozó gyár vezetője szerint ugyanis idén még egyetlen megrendelést sem kaptak az Egyesült Államokból, pedig általában április közepére már minden üzletet megkötnek. Egyes gyártók azért még bizakodnak, hogy pótolni tudják a kieső amerikai piacot oroszországi, európai és délkelet-ázsiai eladásokkal, de erre kevés az esély. Kínában pedig nem nagy a kereslet a karácsonyi dekorációk iránt.
Senkinek sem jó a vámháború
Kína tavaly több mint 400 milliárd dollár értékben exportált az Egyesült Államokba, és ha ez az érték visszaesik, akkor még intenzívebb árversenybe kell kezdeniük a gyártóknak más piacokon – jósolják a gazdasági szakértők. Ez tovább csökkenti az egyébként is szűk kínai haszonkulcsot, és arra kényszerítheti őket, hogy csökkentsék a költségeket otthon.

Az amerikai kiskereskedők sincsenek jobb helyzetben, mert nehéz lesz pótolni Kínát. A karácsonyi dekorációk második legnagyobb amerikai exportőre ugyanis Kambodzsa, amelyre 49 százalékos vám vonatkozik. Az ország ráadásul eltörpül Kína mellett, az amerikai keresletnek mindössze 5,5 százalékát adja.
Sakk-matt: nem tudják pótolni a kieső műfenyőket
Nem lehetséges a termelés áthelyezése sem az Egyesült Államokba, ami Trump egyik célja a vámokkal, állítja Jami Warner, az Amerikai Karácsonyfa Szövetség ügyvezető igazgatója.
Nincs gyártókapacitás, nincs meg a technológia, sem pedig a munkaerő
– hangsúlyozta. Warner jelentős, de egyelőre nehezen megbecsülhető áremelkedésre számít, mivel az Egyesült Államokban használt karácsonyfák 80 százaléka műfenyő: ezek közül a legtöbb LED-égőkkel felszerelt darab, amelyet csak Kínában gyártanak.
A Statista adatai szerint Kína uralja a világ karácsonyi dekorációs piacát: a legfrissebb, 2023-as adatok szerint a teljes exportja 5,7 milliárd dollárt tett ki – a második helyen álló Hollandiáé alig több mint 206 millió dollárt.