Jövőre bármelyik bank ügyfele kaphat egy gombnyomással befizethető átutalási kérelmet, az MNB és a Giro reményei szerint a határidőt követően egyre több közműszolgáltató, állami szereplő és hatóság küld majd fizetési kérelmet: így nem kell postára járni, számla- vagy kártyaadatokat beírni.
Az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) 2020-as elindulása óta létezik a fizetési kérelem, amely egy olyan azonnali átutalást jelent, amelyet a kérelmet fogadó fél tud jóváhagyni. Akár a kérelemben megjelölt összeget is átírhatja a címzett (ha a küldő fél ezt engedélyezte), egy gombnyomással pedig a pénzt elküldheti a kérelem indítójának. Természetesen a kérelmet el is lehet utasítani, vagy az ügyfél egyszerűen figyelmen kívül is hagyhatja.
A megoldás azonban eddig nem vált be, mert a rendszer indulása óta mindössze 51 ezer kérelmet válaszoltak meg összesen 1,8 milliárd forint értékben. Most az jelenti a nagy változást, hogy
a bankoknak jövőre kötelező legalább fogadó félként megjelenni a piacon.
A következő lépés a sárga csekkek kiváltására az lenne, ha a közműszolgáltatók és hatóságok, amelyek tömegesen alkalmazzák ma is a sárga csekkeket, papír helyett digitális fizetési kérelmet küldenének a bankszámlával rendelkező ügyfeleiknek.
A fizetési kérelem legnagyobb előnye a csoportos beszedéssel szemben az, hogy az ügyfél eldöntheti, mikor fizeti be, és egyáltalán, befizeti-e, tehát továbbra is kontroll alatt tartja a számláját, menedzselheti a likviditását. A csoportos beszedés verhetetlen ajánlat azoknak, akik egyszer beállították, és inkább biztosak akarnak lenni abban, hogy minden számlájuk be van fizetve.
Ami előnyös még az ügyfeleknek, hogy a szabályozás szerint a bankok a természetes személyeknek a fizetési kérelemre válaszul küldött tranzakcióért nem számíthatnak fel díjat. A sárga csekk befizetése a postán szintén ingyenes, ha valaki viszont utalja a sárga csekk alapján az összeget, akkor egy átutalás díját fizeti meg a bankjának.
(Via)