A Black Friday, vagyis „fekete péntek” az Egyesült Államokból származik, ahol is a hálaadást követő péntek hagyományosan a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti. Az elnevezés az 1960-as évekhez nyúlik vissza, a források szerint Philadelphia rendőrei illették először ezzel a pejoratív kifejezéssel a napot a nagy forgalmi dugók és a hatalmas tömeg miatt. Később azonban a kifejezés pozitív tartalommal is feltöltődött, mivel a kiskereskedők ezen a napon általában nyereségesen zárják a könyveléseiket.
Mára pedig a Black Friday világszerte egyet jelent a kígyózó sorokkal és az óriási mértékű akciókkal.
Az első hazai Black Friday-t néhány nagyobb elektronikai áruház, például a MediaMarkt és az eMAG honosították meg, majd egyre több online és offline üzlet csatlakozott a kezdeményezéshez. Az amerikai hagyományoktól eltérően azonban itthon gyakran több hétig vagy akár hónapig is tartanak a brutális akciók. A 2024-es Black Friday hivatalos időpontja november 29., viszont Magyarországon sok üzlet már november elején elindítja a kampányt.
Ezek az akciózás szabályai
Az üzletek szabadon dönthetnek róla, hogy mit és mennyivel áraznak le ebben az időszakban, és választhatnak, hogy vagy időkorláthoz kötik, vagy konkrét időintervallum nélkül hirdetik meg az akciót. Ha időhöz kötik, akkor az akció idejének lejártáig kötelesek elérhetővé tenni a szóban forgó kedvezményes termékeket.
Fontos szabály az is, hogy a kedvezményes ár mellett minden esetben fel kell tüntetni a korábbi árat – ez pedig csak a kampányt megelőző harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet.
A Black Friday vásárlóként remek lehetőség, de fontos, hogy odafigyeljünk, mert ilyenkor gyakoribbak a csalások is. Érdemes kétkedve fogadni a „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatokat és tudatosan készülni a vásárlásokra.
Sok a trükközés
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tapasztalatai szerint a Black Friday során a kereskedők számos trükköt alkalmaznak a fogyasztókban fellángoló vásárlási láz kihasználására. Sok esetben jelentős, „akár 80-90 %-os” kedvezményeket is hirdetnek, melyek csak néhány, vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak. Előfordul, hogy az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg. A webáruházak emellett sokszor sürgető üzeneteket alkalmaznak, a termékek népszerűségére utalva, ezzel pszichés nyomást gyakorolva a vásárlókra. Az elmúlt néhány év során a versenyhatóság több népszerű webáruház akciótartási gyakorlatát is jogsértőnek találta, összességében milliárdos nagyságrendű bírságokat kiszabva rájuk. A GVH árgus szemmel figyeli a webshopok árfeltüntetési gyakorlatait és amennyiben felmerül a jogsértés gyanúja, vizsgálatot indít.
Megkérdeztük a versenyhivatalt arról is, mire kell odafigyelnünk a Black Friday-időszakban.
Mint elmondták, azt javasolják a fogyasztóknak, hogy az akciós termék megvétele előtt feltétlenül győződjenek meg arról: mekkora a megtakarítás mértéke az eredeti árhoz képest; ellenőrizzék a kívánt termék, szolgáltatás árát más áruházakban, weboldalokon is; ismerjék meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, tanulmányozzák a kereskedők általános szerződési feltételeit is és ellenőrizzék, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e.
Az ár-összehasonlító oldalakkal is vigyázni kell
Hozzátették, minden vásárlás előtt tanácsos alaposan feltérképezni a kínálatot, melyben segítségünkre lehetnek az ár-összehasonlító oldalak és applikációk. Ezek az oldalak viszont kockázatokat is hordoznak, például nem mindig a legkedvezőbb ajánlatok kerülnek a találatok első helyeire:
előfordul, hogy a kiemelt pozíciók valójában fizetett hirdetésnek köszönhetőek.
Emellett nem csak a vételárat érdemes figyelembe venni, hanem további szempontokat is, különösen összetettebb termékek esetén: pl. a korábbi vásárlók hogyan értékelik a boltot, a kiszállításnak milyen költségei és feltételei vannak, valamint a termék azonnal elérhető-e. Érdemes átböngészni a jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát is. A GVH a korábbi évekhez hasonlóan egyébként idén is tájékoztató kampánnyal várta a Black Friday időszakot. Ennek részeként a közösségi- illetve videómegosztó oldalain elérhető új videósorozattal is segíti a magyar fogyasztókat abban, hogy ne érje őket kellemetlen meglepetés.
Átfogó kutatás készült a fogyasztói szokásokról
A Publicis Groupe Hungary és a PwC Magyarország Digital Commerce & Research Services csapata (korábban GKID) arra volt kíváncsi, hogyan alakulnak idén a magyarok Black Friday-hez kapcsolódó vásárlási szokásai. A közvélemény-kutatás alapján úgy tűnik, a Black Friday már nem vonzza annyira a vásárlókat, mint korábban, de az idei forgalom ennek ellenére azért még mindig jelentős lehet.
Már rég nem egy napról szól
A felmérés szerint a vásárlók csaknem kétharmada kifejezetten az akciós ajánlatokra vadászik, de az egynapos Black Friday, amely korábban rendkívüli árengedmények napja volt, mára egy hosszabb, akár egész hónapra nyúló leárazási időszakká alakult.
„Ennek egyébként az az oka, hogy mind a kereskedők, mind pedig a fogyasztók számára ideálisabb, ha az akciók nem egy napra korlátozódnak, hanem egy hosszabb időszakot ölelnek fel. Vásárlóként így nem alakul ki a FOMO (fear of missing out- félelem attól, hogy lemaradok valamiről) hatás, a kereskedőnek és a logisztikai cégeknek pedig nem jelent akkora megterhelést a Black Friday. Ugyanakkor ezzel elvesztette ez az időszak a kezdeti báját, megfakult a varázsa, mivel eltűnt belőle az egyszeriség. A Black Friday már nem a kihagyhatatlan azonnali akciókról szól”- mondta el Madar Norbert, a PwC Magyarország Digital Commerce csapatának vezető menedzsere.
Hozzátette, azért
a november még így is a legerősebb hónapnak számít az online kereskedelemben,
ilyenkor többet költünk még a decembernél is, azonban nehéz megmondani, hogy ez mennyire írható a Black Friday számlájára, hiszen a legtöbben a karácsonyi ajándékokat is ilyenkor szerezzük be.
Az elhalasztott költések ideje
„Viszont fontos kiemelni, hogy a Black Friday elsősorban nem az ajándékok megvásárlásáról, sokkal inkább az elhalasztott költésekről szól. Sokan megvárják az akciókat, ha új tévére, órára, okostelefonra van szükségük- ilyenkor magunkra gondolunk elsősorban”- mondta a szakember.
A kutatás szerint egy Black Friday vásárló átlagosan 195 ezer forint elköltésével számol. Az online vásárlók 4,2 millió fős tábora így összesen közel 95 milliárd forintnyi költést tervez. Ha ehhez hozzáadjuk az impulzusvásárlásokat és a kevésbé aktív online vásárlók kiadásait, az idei Black Friday forgalma akár 150-160 milliárd forintra is emelkedhet.
Megváltoztak a fogyasztói szokások
A Black Friday vonzereje csökkent az utóbbi években, a vásárlók nem voltak különösebben elégedettek a tavalyi promóciókkal: csak közepesre értékelték mind a boltokat, mind a kedvezményeket. Továbbá, a célcsoport kétharmada (68%) úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday semmilyen hatással nincs a költési szokásaira. Az anyagi nehézségek tovább rontják az összképet. A vásárlók távolmaradásának egyik fő oka az érdektelenség, amit a válaszadók több mint fele (53%) említett. Ugyanakkor minden negyedik válaszadó (26%) anyagi nehézségeket hozott fel indokként, ami még az akciós árak mellett is visszatartotta őket a vásárlástól.
A legkeresettebb termékek között továbbra is a műszaki cikkek szerepelnek: a vásárlást tervezők 48%-a okostelefont, tabletet vagy okosórát szándékozik vásárolni, átlagosan 90 ezer forintos értékben. A szórakoztatóelektronikai eszközöket keresők aránya 32%, és ebben a kategóriában a vásárlók átlagosan 235 ezer forintot költenek majd. A háztartási kis- és nagygépekre 62%-uk tervez költeni, különösen kávéfőzők, mosogatógépek és állóporszívók iránt mutatkozik fokozott kereslet.
Még mindig az ár a döntő az online vásárolt műszaki cikkeknél
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a külföldi weboldalakról – például a Temuról vagy az Aliexpressről – történő vásárlás egyre népszerűbb. A válaszadók 28%-a jelezte, hogy valószínűleg vásárolni fog ilyen platformokon, elsősorban az alacsony árak (65%), a korábbi jó tapasztalatok (34%) és a széles választék (33%) miatt, amelyekre ezek a globális szolgáltatók építhetnek.
A tudatosság mindennél fontosabb
„Nagyon fontos, hogy tudatosan készüljünk erre az időszakra! Például írhatunk listát arról, milyen termékekre van szükségünk, összehasonlíthatjuk több ajánlat mértékét, de arra sem árt gondolni, hogy a bankkártya-adatainkat előre lementsük, hogy ne online vásárláskor kelljen keresgélnünk” – mondta el Madar Norbert.
Hozzátette, mivel ilyenkor rengeteg a megrendelés, és túlterheltek a logisztikai cégek, ha a csomag mérete engedi, érdemes inkább automatába kérni a kiszállítást: ez egy tervezhetőbb, biztosabb megoldás, és így nem kell otthon várnunk a futárt. A tavalyi évben megszaporodtak a csomagküldő cégeknél a beragadások is, így azt is érdemes átgondolni, hogy, ha ajándéknak szánjuk a vásárolt terméket, az vajon időben megérkezik-e.