Az internetes vásárlási lehetőségek megkönnyítették a karácsonyi bevásárlást: nem kell amiatt aggódnunk, hogy a környékünkön lévő boltokban nem találjuk meg a legtökéletesebb ajándékokat. Ugyanakkor az online megrendelések magas száma hatalmas terhet ró a csomagküldő szolgálatokra a karácsonyi ünnepek környékén. Megkérdeztük a legnagyobb csomagszállító cégeket, hogyan készülnek a karácsonyi csúcsidőszakra, és mikor érdemes megrendelni a vágyott ajándékot, hogy már szentestén a fa alá kerülhessen.
Korábban már voltak problémák
A Sameday esete megmutatta, mi történik, amikor egy csomagküldő szolgálathoz túl magas számú megrendelés érkezik egyszerre. Októberben a futárszolgálat felhasználói tömegesen tapasztalták, hogy csomagjaik több héten át vesztegeltek a raktárakban, és a csomagküldő ügyfélszolgálata nem válaszolt kérdéseikre, illetve nem vette fel a telefont.
A fennakadásokat a Sameday közleménye szerint az őszi szezonra nem jellemző akciók okozták,
ami váratlanul magas számú megrendelést eredményezett. A futárszolgálat nem volt felkészülve a hirtelen csomagdömpingre – ez szállítási nehézségeket eredményezett, melynek károsultjai Facebook-csoportokba tömörülve próbáltak megoldást találni a problémára. Itt rengetegen írtak arról, hogy nagy összegű megrendeléseikre már hetek óta hiába vártak; előfordult olyan is, hogy a megrendelők teljesen más csomagot kaptak, vagy hogy a futárszolgálattól értesítés érkezett átvett csomagjukról, a valóságban azonban nem kaptak semmit.
A nagy mennyiségű megrendelések nem csak a Samedaynél okoztak problémákat: a Packeta ügyfelei is késésekről számoltak be, amit a csomagküldő közleménye szerint a Temuról érkező csomagok áradata okozott.
A baj megfelelő tervezéssel elkerülhető
Nem minden futárszolgálatot érintett a csomagdömping: a GLS ügyfelei nem tapasztaltak szokatlan késéseket. “A GLS-nél a minőség és a megbízhatóság fenntartása mindig kiemelt prioritás” – kezdte megkeresésünkre Balázs Attila, a GLS munkatársa.
Mielőtt bármely partnerrel leszerződünk, már előzetesen részletesen felmérjük a várható csomagvolumeneket.
“Ezeket és a meglévő adatokat folyamatos elemzéseknek vetjük alá, ami az erőforrásaink optimalizálásának alapját képezi “- mondta.
A Magyar Posta csomagküldő szolgálata szintén jól vizsgázott az elmúlt időszakban a vállalat szerint. “A Magyar Posta arra törekszik, hogy megfeleljen a vele szemben támasztott tulajdonosi elvárásnak, miszerint a XXI. századi, ügyféligényekhez alkalmazkodó és arra hatékonyan reagáló, ügyfélközpontú, digitális és fenntartható szolgáltató legyen” – válaszolta kérdéseinkre a Magyar Posta Zrt. “Annak érdekében, hogy a fenti státuszt elérjük, társaságunk az utóbbi időben számos fejlesztést hajtott végre: megnyitottuk a SMART by MPL robotizált fulfillment raktárunkat a webáruházak, bankok, pénzintézetek kiszolgálására, hatékonyabbá tettük hálózatunkat úgy, hogy a postai szolgáltatásokhoz továbbra is hozzáférhessenek az ügyfelek, tovább bővítettük és korszerűsítettük járműflottánkat, bővítjük MPL csomagautomata-hálózatunkat, valamint korszerű PDA-kkal (personal digital assistant – személyes digitális asszisztens-eszköz) láttuk el a csomagkézbesítőinket.”
Mindezek eredménye, hogy a konkurenciánál tapasztalható diszfunkciók a Postánál nem jelentkeznek.
“A csomagok időben megérkeznek ügyfeleinkhez, az MPL futáraink minőségi munkát végeznek, jól teljesítenek” – fogalmaztak lapunknak.
Hogyan készülnek a csomagszállítók az ünnepekre?
A GLS-nél különös figyelmet fordítanak “az ünnepi időszak megnövekedett forgalmára, amelynek tervezése már az év elején elkezdődik” – mondta lapunknak Balázs Attila. “Kapacitásainkat előre, gondosan tervezzük, minimalizálva a késések kockázatát. Ez a proaktív megközelítés lehetővé teszi számunkra, hogy még az év végi csúcsszezonban is tartsuk a megszokott, magas szolgáltatási színvonalat. Ennek a szemléletnek köszönhetően a rendszerünkben nem mutatkoztak késések.
Futárjaink mellett év végére már több mint 2000 GLS Automata és több mint 1060 GLS CsomagPont áll majd rendelkezésre országszerte, így a címzettek számára lehető legnagyobb rugalmasságot igyekszünk biztosítani a csomagok kényelmes átvételéhez. Mindenki kiválaszthatja a számára leginkább megfelelő kézbesítési módot, legyen szó házhoz szállításról, csomagpontos vagy automatás átvételről. Ha indokolt, a kézbesítési kapacitás optimalizálásához hétvégi csomagfelvételi napokat is beiktatunk, és ha a karácsony közeledtével a rendelések száma szükségessé teszi, extra műszakokkal is készülünk, hogy minden csomag időben célba érjen˝ – fogalmazott.
A Magyar Postánál is igyekszenek előre kalkulálni a megnövekedett rendelésszámmal.: “Üzleti partnereink heti előrejelzéseket adnak, amelyek alapján megtervezzük a logisztikai és humánerőforrással kapcsolatos kapacitásainkat” – írja a Posta.
Bokodi Árpád, a Sameday logisztikai menedzsere az MTI-nek nyilatkozott arról, hogy cégük bővítette futárhálózatát, és országos csomagautomata-hálózatuk immár 1100 egységgel segíti a gyors kézbesítést. A sikeres kézbesítéshez fontos a pontos adatmegadás, valamint a csomagok mielőbbi átvétele. Bokodi emellett a Sprinterrel történt fúzió kapcsán elmondta, hogy bár a projekt kihívásokkal járt, az ünnepi szezonra stabilizálták működésüket, így felkészülten várják a rendelések rohamát.
Meddig rendeljük meg az ajándékokat?
“Az online rendeléstől számított kiszállítási idő nagymértékben függ a feladó webáruházak erőforrásaitól, ahonnan a vásárló a csomagot rendelte, hiszen ezek összekészítése az ő feladatuk” – szögezi le Balázs Attila.
A Black Friday-től kezdődően az év végéig minden piaci szereplő, az online kereskedők és a logisztikai szolgáltatók egyaránt rendkívüli terhelés alatt állnak.
Szerinte a GLS használata esetén nem feltétlenül kell meghatározni egy bizonyos időpontot, ami után már nem érnek célba az ajándékok karácsonyig. “Mi ebben az ünnepi szezonban sem szeretnénk kényelmetlenséget okozni a vásárlóknak azzal, hogy meghatározzuk, meddig rendeljék meg az ajándékokat. A fent említett kapacitástervezésünk pontosan azt a célt szolgálja, hogy a vásárlók és a webáruházak továbbra is a megszokott gyorsaságra és megbízhatóságra számíthassanak, még a kiemelten forgalmas időszakban is.”
Amit egyik munkanapon részünkre átadnak, azt a következő munkanapon kézbesíteni fogjuk, ahogyan azt tőlünk megszokták.
Célunk, hogy a vásárlók zavartalanul élvezhessék az ünnepi időszakot anélkül, hogy aggódniuk kellene a csomagjaik időben történő megérkezése miatt. A GLS-nél felkészültek vagyunk és mindenkit biztosítunk arról, hogy ebben az időszakban is a normál kézbesítési időkkel dolgozunk.”
A Magyar Posta szerint azonban érdemes előre gondolkodni, és nem az utolsó pillanatra hagyni a vásárlást:
Nem győzzük hangsúlyozni: hogy mindenkinek boldog legyen a karácsony, ahhoz ügyfeleink is kellenek.
“Az időben megrendelt csomagok tudnak karácsonyfa alá kerülni, így javasoljuk, hogy már most vegyék fel az ünnepi teendők közé. Ha a karácsonyi ajándékok között van olyan, amit külföldről szereznek be, legkésőbb november közepéig rendeljék meg. Belföldi vásárlás esetén december 18-ig javasoljuk a megrendelés leadását.”
Kérdéseinkkel megkerestük a FoxPostot is, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.