Furcsa, kínai nyelvű hívásokkal zaklatják a magyarokat - itt a válasz arra, mit akar a gépi hang
Ez a jelenség nem csupán Magyarországon, hanem globálisan is tapasztalható, főként olyan országokban, ahol jelentős kínai diaszpóra él, de mára egyre szélesebb körben érinti a nemzetközi közösségeket is. A hívások mögött csalók állnak, akik különféle taktikákkal igyekeznek adatokat kicsalni, pénzt szerezni, vagy ellopni a hívóazonosítónkat.
Sokan nem is tudják, hogy használják a számukat
Ha visszahívjuk a számot, sok esetben egy magyar felhasználó veszi fel a telefont, akinek fogalma sincs róla, hogy csalók használják a számát.
“Mivel az utóbbi években elszaporodtak az internetes és telefonos csalások, ezért nagyon odafigyelek, hogy kinek veszem fel a telefont. Többször hívtak már csalók, akik a bankkártya-adataimat szerették volna megtudni, ezeket úgy gondolom, hogy minimális odafigyeléssel nagyon könnyű kiszűrni. A külföldi telefonszámok és az ismeretlen hívók nálam alapból tiltólistásak, nekik soha nem válaszolok. Ez az új csalás, amiről most szó van, azonban majdhogynem kivédhetetlen. Mikor az eset történt, pont egy csomagot vártam, így számítottam rá, hogy a futár hívni fog. Ezért aznap, mikor láttam, hogy valaki egy ismeretlen magyar telefonszámról hív, azonnal felvettem a telefont.
Ami meglepő volt, hogy egy gépi hang kínaiul szólt bele a telefonba.
Pont az előtte lévő napokban egy vlogban hallottam arról, hogy ha ilyet tapasztalunk, azonnal rakjuk le a telefont, hiszen valószínűleg a hívó lemásolja a telefonszámunkat és erre neki elég pár másodperc. Sőt, olyanról is beszéltek abban a videóban, hogy bele se szólnak a túloldalról, ami talán még kevésbé teszi gyanússá a hívást. Én szerencsére – mivel azonnal kinyomtam a hívást – nem estem áldozatul, de ennek csak az az oka, hogy pár nappal az eset előtt hallottam erről az új csalásról. A probléma ezzel az új módszerrel az, hogy lehetünk bármilyen körültekintőek, elkerülhetetlen, hogy néha egy-egy magyar ismeretlen számról érkező hívásra válaszoljunk. Ha pedig felvesszük a telefont, már nem elég az, ha körültekintőek vagyunk és nem adunk ki érzékeny adatokat, mert úgy tűnik, már az is elég, ha csak csöndben pár másodpercig hívásban vagyunk és a csaló már le is tudja másolni a telefonszámunkat, amit aztán bármire felhasználhat” – mondta lapunknak egyik olvasónk, Bodor Tamás, aki szintén kapott gyanús kínai hívást a napokban.
Utánajártunk, mit akar a gépi hang, és valóban lemásolják-e a telefonszámunkat.
A kínai nagykövetségre hivatkoznak
A hívások automatizáltak, és hivatalosnak hangzó üzeneteket közvetítenek kínaiul. Az üzenetekkel elsősorban a hazánkban élő kínai közösséget szeretnék megtéveszteni a csalók. A hang elmondja, hogy a kínai nagykövetség értesítését tolmácsolja, amely szerint van egy sürgős hivatalos dokumentum, amit nem vettünk át, és ez hatással lehet a tartózkodási jogainkra. Azt kéri, részletekért a 9-es gombot nyomjunk meg.
A mobilszolgáltatási rendszer elavult, és sok benne a hiba – ezt használja ki ez az újfajta átverési technika.
Legyünk mindig óvatosak!
„A hívószám-spoofing, azaz hívószám-hamisítás egy speciális elkövetési technika. Lényege, hogy az elkövetők módosítják a hívószámot, amely a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik, ezzel elrejtve a valódi hívó fél azonosságát. Vagyis híváskor nem a hívást kezdeményező igazi telefonszáma jelenik meg a potenciális áldozatok készülékén, hanem egy másik, jellemzően olyan, ami ismerős: például egy banké, ezáltal még inkább hitelesnek beállítva a hívást” – árulta el kérdésünkre Hürkecz Zoltán, a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.
Hozzátette, minél sürgetőbb a hívás és az üzenet, annál gyanúsabb! Mindig lassítsunk le, és gondoljuk át, mit is kérnek valójában, és gyanús hívás esetén szakítsuk meg a beszélgetést.
Az esettel kapcsolatban megkerestük a legnagyobb mobil-szolgáltatókat is.
A Yettel kérdésünkre elmondta, telefonos csalásokról szinte minden nap érkeznek bejelentések, viszont a bejelentések a töredékét sem fedik a megkísérelt csalásoknak, mivel nem mindenki fordul ezzel a szolgáltatóhoz, és sokan fel sem veszik a hívást – ahogy ők is javasolják.
Nem tudják kiszűrni a külföldi hívásokat
„ A mobilszolgáltatók nem ismerik a hívás indításának helyét, így például egy nemzetközi kapcsolaton beérkező hívás esetében nem tudhatják, hogy a másik magyar szolgáltató hívószáma éppen külföldön van vagy sem. Ilyen esetben a nemzetközi kapcsolaton érkező magyar hívószámot is kapcsolni kell a végpont felé, hisz erről szól a végződtetési kötelezettség. Mivel a technikai megoldások lehetővé teszik a hívószám manipulálását, így előfordulhat magyar azonosítók használata is, melyet valóban külföldi csalók használnak fel” – tették hozzá.
Hangsúlyozták, hogy a szolgáltatók mindent megtesznek a fogyasztók védelme érdekében műszaki szempontból, de emellett a legfontosabb a fogyasztók figyelmének felhívása arra, hogy fokozottan vigyázzanak személyes adataikra a telefonos és online térben ugyanúgy, mint ahogy a pénztárcájukat is óvják. A hívószám-azonosító támadás (röviden CLI Fraud = caller line identification Fraud) a mobilszolgáltató hálózatán kívülről érkezik, szinte minden esetben VoIP-Voice over IP technológián keresztül. A hálózaton kívülről érkező támadások megelőzése érdekében a szolgáltatóknak vissza kell utasítaniuk a hálózatukon kívülről érkező kapcsolatokat, ha a jelzés a saját számozási tervükből származó hívószámot mutat. Azonban a visszaélés esetében más belföldi szolgáltató, többnyire vezetékes banki / call center hívószámokat használnak fel a csalók, melyek korlátozása a számozási terv alapján a tulajdonos szolgáltató hatásköre. Egy szolgáltató csak a saját előfizetői számait tudja „ellenőrizni”, így ha esetleg ilyen számról érkezik hívás egy külső hálózatból, akkor arról meg tudja állapítani, hogy rosszindulatú hívásról van szó.
De ez alól is kivétel a roaming (barangolás) esete; ez az egyetlen olyan eset, amikor a szolgáltató saját előfizetői száma hálózaton kívülről (külföldről) keresheti a szolgáltató itthoni ügyfeleit.
Amennyiben az ügyfél kéri, a szolgáltató ajánlhat számcserét, de a tapasztalatok alapján a jelenség általában 1-2 napon belül véget ér, mert a hamisítók egy másik számra váltanak. Így érdemes türelemmel lenni, az ismeretlen hívásokat pedig nem felvenni, mert a jelenség pár napon belül megszűnik.
Összességében elmondható, hogy a külföldi hálózat vagy belföldi belépési pont felől érkező manipulált számmal érkező hívások egyértelmű kiszűrésére nincs tökéletes lehetőség, és a szolgáltatók nem tudják ellenőrizni a hívás indításának helyét a nemzetközi összekapcsolási forgalom tereléseit, és a közreműködő szolgáltatókat. Egyelőre nem létezik olyan technológia vagy szoftver, amellyel a mobiltelefonok képesek felismerni a maszkolt számról érkező hívásokat – írta lapunknak a Yettel.
Ennek fő oka az, hogy a hívószám maszkolása még az előtt történik, mielőtt az elérné az ellenőrzést biztosító hálózati elemeket, azaz a telefonkészülék már csak a saját / területi kapcsolóközpont, illetve hálózati elem által továbbított adatokat látja, azt nem, hogy honnan jön a hívás.
Az is megtörténhet, hogy egy vétlen személy hívószámát használják fel maszkolás esetén.
A mobilszolgáltató a saját előfizetői számaival történő visszaélést csak a saját hálózatában tudja megakadályozni „megfelelő” szinten, hisz semmilyen más hálózatban nincs ráhatása az oda transzferált, oda érkező hívások végződtetésére a másik hálózat előfizetői részére.
A Telekom megkeresésünkre azt mondta, az előfizetőknek nincs teendőjük a jelenséggel kapcsolatban, viszont arra kérik őket, hogy
ne hívják vissza a kínai nyelvű hívás során kijelzett hívószámot.
Nem a hívással lopják el a számot
Valószínű, hogy a szóbeszéddel ellentétben mégsem a hívás fogadásával lopják el a számunkat,
mindegyik általunk megkérdezett szolgáltató megerősítette, hogy a két dolog között nincsen közvetlen összefüggés.
Reálisabb, hogy arról van szó: ha fogadjuk a hívást, biztosak abban, hogy használatban lévő a számunk, így nagyobb eséllyel használják fel a csalók egy következő átveréshez.
Többféle megoldás is létezik
A Telekom válaszában hangsúlyozta, a hívóazonosító hamisítás jelenségének felismerésére különböző szolgáltatók a hálózatuk és ügyfeleik védelme érdekében egyedi megoldásokat fejlesztenek. Léteznek olyan alkalmazások, amelyek bejövő hívás során spamnek, esetleg veszélyes hívószámnak jelölik a hívó fél telefonszámát, de eredeti céljuk nem a hamisított hívások felismerése, hanem a felhasználók által észlelt bejelentett esetekben megadott hívószámokat tudja felismerni. Javasolják ügyfeleiknek, hogy bejövő hívások során személyes és banki adataikat elővigyázatosan kezeljék, jelszavaikat, belépési azonosítóikat soha ne osszák meg mással. A hívás fogadását követően érdemes lehet olyan keresztkérdést feltenni, amivel meggyőződhetünk, valóban a szolgáltatónk hívott -e bennünket.
A Vodafone-t is kerestük az ügyben, tőlük még nem kaptunk választ, ha megérkezik, frissítjük cikkünket.