"Magyarországon a legolcsóbb bevásárolni" - állapította meg egy amerikai influenszer
Az elmúlt hetekben a Blatant Reviews nevű influenszercsapat több videót is közzétett Budapestről a közösségi média felületeiken. A csapat számos országban járt már, legutóbbi posztjaik Japánból, a Közel-Keletről és Magyarországról érkeztek, ahol az árakat és a helyi gasztronómiát is górcső alá vették – szúrta ki a Világgazdaság.
Megörültek a magyar áraknak
Budapesten több videót is készítettek, az egyik influenszer arról számolt be, hogy Magyarországon különösen kedvező árakon lehet bevásárolni. Zade Abdullah az amerikai és a magyar árakat hasonlította össze.
Mint mondta, például amíg Amerikában egy 100%-os narancslé 9,99 dollárba (körülbelül 3585 forint), egy doboz gabonapehely 8,49 dollárba (több mint 3000 forint), és egy fehérkenyér 5,50 dollárba (közel 2000 forint) kerül, addig Magyarországon ezekhez képest jóval olcsóbban vásárolhatunk.
Az influenszer Magyarországot „a legolcsóbb európai országként” említette.
Egyik videójában egy budapesti Coop-üzletben vásárolt, ahol véletlenszerűen választott termékeket, hogy bebizonyítsa, kevesebb, mint 10 dollárból (körülbelül 3600 forint) is ˝rengeteget˝ lehet vásárolni. A felvételen megmutatta, hogy ásványvizet, egy almát, egy banánt, egy jeges kávét, egy doboz tojást, egy zacskó datolyát vásárolt, egy nejlonzacskó árával együtt mindezt 3155 forintért (8,81 dollár).
Egy másik videóban azt vállalta, hogy 20 dollárból (közel 7200 forint) vásárol be egy belvárosi Aldiban. Itt vett egy zacskó bébirépát, egy darab uborkát, egy zacskó almát, egy üveg bort, egy csomag kesudiót, három darab péksüteményt, 24 tojást, egy vitaminvizet és mexikói paprikákat, összesen 7388 forintért (20,78 dollár).
A videók nagy vitát váltottak ki. Sokan felháborodtak, hogy az inflációval terhelt időszakban valaki olcsónak nevezi a magyar árakat, szerintük egyáltalán nincs igaza a videósnak.
Egyre több magyar vásárol a szomszédban
A hazai árak növekedése miatt egyre több magyar választja a szomszédos országokat bevásárlás céljából. A szlovákiai nagybevásárlás is egyre elterjedtebb, különösen a határmenti területeken élők körében. A Kaufland ezt felismerve már külön, forintosított árú akciós újságokkal célozza a magyar vásárlókat. Szlovákiában több alapvető élelmiszer, például a kóla és a zöldségek is olcsóbbak, mint itthon. Egyes termékek az alacsonyabb áfa és a hiányzó csipszadó miatt jutányosabbak, míg más árucikkek, mint például a sertéscomb vagy a tejtermékek, drágábbak mint a magyar boltokban.
Az osztrák Parndorf Designer Outlet egyre népszerűbb úti cél, ide Budapestről közvetlen buszjárat is indul. A fő vonzerőt az outlet boltok kedvezményei jelentik, mivel sok prémium és középkategóriás termék jelentősen olcsóbb, mint Magyarországon
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint augusztusban éves szinten az élelmiszerek ára itthon 2,4 százalékkal emelkedett, a liszt ára 27,7, a csokoládé és kakaó ára 10,6, az éttermi étkezések 8 százalékkal drágultak. Néhány termék, például a száraztészta 8,1, a tojás 7,9, a tejtermékek 5,7, míg a cukor ára 4,6 százalékkal csökkent.
Amerikába a Covid hozott drágulást
A Világgazdaság kiemelte, hogy az USA-ban a Covid-járvány után durván megugrottak az árak: például egy gallon tej ára körülbelül egy dollárral, míg egy tucat tojás ára másfél dollárral nőtt. Összességében az elmúlt négy és fél évben az amerikai fogyasztói árindex mintegy 21 százalékkal emelkedett.