Tele magyarokkal Parndorf - Megnézték, miért járnak át ennyien az osztrák outletbe vásárolni
A Parndorf (magyarul Pándorfalu) mellett található Parndorf Designer Outlet rendkívül népszerű a magyarok körében: a bevásárlóközpont nemrég saját, közvetlen buszjáratokat indított Budapestről. A Telex újságírója most kipróbálta az egyik járatot, és beszámolt az út során, valamint az outletben szerzett tapasztalatairól.
Olcsó és kényelmes az utazás
A buszos utazásokat szervező irodáknál általában 10-13 ezer forintba kerül egy retúrjegy: a Design Outlet transzferbusza oda-vissza fixen 29 euróba (11-12 ezer forintba) kerül, míg a Flixbus árai folyamatosan változnak. Az út hossza busszal 2 és fél – 3 óra.
Autóval a benzinköltséget és az autópályamatricát számítva nagyjából 55 euróval (20 ezer forinttal) és kétórás menetidővel számolhatunk.
A hiánygazdaság miatt indult
A külföldi bevásárlás a szocializmusban, a hiánygazdaság okán vált népszerűvé Magyarországon: a hazai termékhiányt a szomszédos országok eltérő kínálatával próbálta ellensúlyozni a lakosság. A magyarok gyakran indultak buszos bevásárlóutakra a környező országok városaiba: ezek az utak rengeteg család számára jelentettek igazi rituálét. A vasfüggöny leomlása után sem maradtak abba a külföldi bevásárlóutak: elindult az Ausztriát célzó “Gorenje-turizmus”, a jó minőségű, nyugati márkájú háztartási gépek megvásárlása és behozatala.
Ezeket az emlékeket idézi a parndorfi outlet népszerűsége a magyar turisták körében.
Miért vásárolunk külföldön?
A Telex által megkérdezett vásárlók több okból döntöttek a parndorfi bevásárlás mellett: a fő vonzerőt a legtöbbek számára az outlet által kínált kedvezmények és akciók jelentik, hiszen
az itt található prémium és középkategóriás termékek gyakran jelentősen olcsóbbak, mint Magyarországon.
A magyar vásárlók aránya 15-18 százalék, de rengetegen érkeznek egyéb országokból, illetve belföldről is. A központ viszonylagos közelsége és a közvetlen buszjáratok kényelmessé és egyszerűen szervezhetővé teszik az utazást.
A bevásárlás a legtöbb esetben egész napos program, és a Parndorf Designer Outlet felkészült a vásárlók igényeire: a válogatás közbeni pihenést egy nyugágyakkal felszerelt pihenőzóna teszi lehetővé. A komplexumban találunk emellett különféle szórakoztató elemeket: óriás sakktáblát és egy óriáskereket is, ahonnan kilátás nyílik a környékre. A központban található egy elvonulásra, meditációra és imára alkalmas helyiség is. A gyerekek számára játszótér biztosítja a szórakozást, miközben a szülők vásárolnak. Az étkezési lehetőségek széles választéka elérhető, bár az ételárak kifejezetten magasak:
egy egyszerű ebéd is 10-15 euróba kerül.
A magyarok nem csak vásárolni, hanem dolgozni is ide járnak
Az outlet-központban a dolgozók jelentős része magyarországi, illetve szlovákiai magyar, írja a Telex. Több magyar dolgozóval is találkoztak az éttermekben és üzletekben, akik elmondásuk szerint
azért választják ezt a munkahelyet, mert sok lehetőséget kínál.
Azt azonban hozzáteszik, hogy a munkatempó feszített, és a beilleszkedés sok nehézséggel jár. Az outlet és környező létesítmények munkaerőbázisa jelentős részben Mosonmagyaróvárról és környékéről érkezik, ahonnan sokan naponta ingáznak munkahelyükre. A magyar vásárlók számára pedig extra kényelmi faktor, hogy az üzletek nagy részében magyarul is lehet kommunikálni.
Nem csak a magyarok szeretik
Az outlet-központban nem csak a magyarok vannak sokan: a dolgozók elmondása szerint a luxus designer márkákra az arab vásárlók körében van nagy kereslet, és rengeteg ázsiai vásárló is érkezik szervezett buszos utak keretében.
Ők aztán több napot is eltöltenek vásárlással, szállodákban megszállva.
A kelet-európai vásárlók, köztük a magyarok általában rövidebb látogatásokat tesznek, és főleg a kedvezményes termékeket keresik, miközben igyekeznek elkerülni a hétvégi nagy tömeget. A Balkánról, Oroszországból vagy Ukrajnából érkezők szintén a környékbeli hotelekben éjszakáznak a vásárlással töltött napok között. Az outlet-központ vásárlóköre és szolgáltatási palettája sokszínűvé vált az elmúlt években.