A vezető élelmiszerbolt-láncok azt tervezik, hogy ahol csak lehet, kiköltöztetik a palackvisszaváltó automatákat az eladóterekből és még az üzletek előteréből is – írja a G7. A forgalmasabb üzletekben ugyanis sok esetben nem vált be az automaták elhelyezése a belső terekben.
Mi is tapasztaltuk már, hogy egy-egy ilyen boltban, ahol a REpont automatákat a kasszák közelében helyezték el, nagyon zavarják egymást a palackot visszaváltók, akik időnként hosszú sorokban torlódnak fel, és azok a vásárlók, akik pedig az éppen beszerzett termékeiket szeretnék elpakolni. Csúcsidőben pláne kaotikus helyzet, nagy zsúfoltság alakulhat ki, arról nem is beszélve, hogy nagyon könnyen felhalmozódik a szemét az automaták környékén.
Ráadásul, ahogy a G7 is írja, ha valaki nem vásárolni érkezik az üzletbe, csak palackot visszaváltani, akkor a legtöbb esetben csak a pénztárakon keresztül tud kimenni, a helyzet pedig még macerásabb, ha csak bent szembesül azzal, hogy az automaták épp nem működnek – ilyenkor a palackokkal teli zsákjával verekedheti át magát a kasszánál, ami nem túl kellemes élmény.
Értékelik a tapasztalatokat és döntenek
A lapnak Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője úgy nyilatkozott, valóban van olyan céljuk, hogy az automatákat kitelepítsék az eladótérből, egyelőre a rendszer működtetésével kapcsolatos tapasztalatok értékelése zajlik, utána döntenek arról, hogy mely konkrét helyszíneken valósítják meg az automaták áttelepítését.
A Lidl közlése szerint a vállalat vizsgálja a bejáratnál található gépek áttelepítésének lehetőségét.
Tovább bonyolítja a palackvisszaváltók helyzetét, hogy a REpont mobil alkalmazása nem jelzi a térképén, hogy mely automaták nem működnek, arról pedig kevesen tudnak, hogy a szabályok szerint a 400 négyzetméternél nagyobb üzleteknek nemcsak automatákat működtetni kötelező, hanem meghibásodás esetén kézi visszaváltást is biztosítaniuk kell.