A magyar vásárlók költik el a legtöbb pénzt a kiskereskedelemben, derül ki a GfK Piackutató Intézet felméréséből, számol be a HVG. A kutatás szerint a magyarok minden második megkeresett eurójukat boltokban használják fel.
Az EU-s átlagnál többet vásárlunk boltban
Az Európai Unióban a kiskereskedelmi fogyasztás lassan visszatér a járvány előtti szintre. Az EU-s polgárok átlagosan pénzük 33,9 százalékát költik el a kiskereskedelemben, míg Magyarországon ez az arány kiemelkedően magas: minden második euró a kiskereskedelembe áramlik. Ez a GfK legújabb, szerdán közzétett tanulmánya szerint jellemző más kelet-európai országokra is, például Bulgáriára és Horvátországra. Országonként nagy eltérések tapasztalhatók:
míg Magyarországon az emberek kiadásainak 50 százaléka kerül a kiskereskedelembe, addig Németországban ez az arány mindössze 27 százalék.
Kompenzálunk a járványhelyzetre
Miután 2020-ban és 2021-ben nőtt a lakossági fogyasztás kiskereskedelmi részesedése, az utóbbi két évben ismét visszaesett. 2023-ban az uniós polgárok 0,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek a kiskereskedelemben, mint az előző évben, annak ellenére, hogy a vásárlóerő és a kiskereskedelmi forgalom 5,5 százalékkal nőtt.
“2023-ban az infláció és az emelkedő élelmiszerárak ellenére a háztartások kiskereskedelmi kiadásainak aránya ismét megközelíti a járvány előtti szintet” – nyilatkozta Philipp Willroth, a tanulmány vezetője a HVG-nak. “Ennek oka az, hogy az európai lakosság elsősorban a kiskereskedelembe fektette a pénzét, különösen a 2020-as és 2021-es koronavírusévekben, mivel számos szabadidős élmény és szolgáltatás nem volt lehetséges.”
Ez a hatás most megfordul, mivel az európaiak szeretnék behozni lemaradásukat, és újra több élményre, és utazásra költenek.
Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le a legérdekesebb cikkekről!