A szakértők szerint az év végére megdrágulhatnak a Nestle csokoládétermékei. Karácsonyra az olyan népszerű édességek ára emelkedhet, mint a Kit Kat és a Smarties – számolt be a European Supermarket Magazine.
A svájci élelmiszeripari vállalat más versenytársaihoz hasonlóan az elmúlt három évben is emelte az árait, miután a termelési árak is megnőttek a világjárvány okozta problémák miatt az ellátási láncban. Az utóbbi negyedévekben a legtöbb alapanyag ára ismét csökkenni kezdett, viszont
a kakaó ára idén majdnem megduplázódott az egyre csökkenő készletek miatt.
Miközben az olyan vállalatok, mint a Nestlé, emiatt növelték csokoládé áraikat, veszítettek az eladásokból a Tesco és más szupermarketek saját márkái javára. A Nestlé teljes belső reálnövekedése – amely a csokoládétól a kávén át a kávéig és más élelmiszerekig terjedő termékek értékesítési volumenének mérőszáma – negatív volt az első félévben, és 0,5%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest.
Kereskedők és elemzők szerint a Nestlé és versenytársai számára a legrosszabb még hátravan az édességipari termékek eladási volumenének csökkenése tekintetében.
A csokoládéipari cégek ugyanis akár már 12 hónappal a termékek előállítása és értékesítése előtt beszerzik a kakaót. Az idei év első negyedévében, amikor a kakaó ára megháromszorozódott, a kakaókereskedők arról nyilatkoztak, hogy az iparágban sokaknak még fel kellett tölteniük a készleteket.
„A csokoládégyártók termelési költségei a negyedik negyedévben emelkedni fognak, ez biztos. A gyártók 9-12 hónapra előre kötik meg a szerződéseket a kakaóról, és csak akkor fizetnek, amikor megkapják az árut” – mondta egy európai székhelyű kakaókereskedő.
A csokoládégyártók várhatóan a vásárlókra és a kiskereskedőkre hárítják majd át ezeket a magasabb költségeket a negyedik, ünnepi negyedévben, amikor az iparág eladásainak nagy része történik, vagyis a karácsonyi időszakban.
A karácsony nem feltétlenül lesz olcsó
– fogalmazott Bruno Monteyne, a Bernstein elemzője.
A Nestlé nem kívánt nyilatkozni a drágulás híréről az első félévi eredmények közzététele előtt.
A svájci Lindt & Spruengli csokoládégyártó már kedden bejelentette, hogy a magas kakaóárak miatt további áremelésre lesz szüksége.
Egyes vállalatok, amelyek szintén piaci részesedést veszítettek a kakaó drágulása miatt, a receptúrák módosításával válaszoltak, hogy kevesebb kakaót használjanak fel. A Nestlé azonban továbbra is kitart a Kit Kat szelet receptje mellett, így az ár változhat, de az íz nem fog.