Frissítés: “A beavatkozást fogom javasolni holnap a kormánynak” – így válaszolt egy sajtótájékoztatón az Index kérdésére Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter arra, hogy szerdán dönt a kormány az üzemanyagárak esetleges szabályozásáról. A tárcavezető azt is elmondta, a beavatkozás részletei még kidolgozás alatt állnak. “Kibontjuk az árakat, és megnézzük, hogy ki a hibás. Aki a hibás, az fog fizetni” – fogalmazott Nagy.
Nem kizárt, hogy a kormány ismét bevezeti a benzinárstopot – jelentette be Nagy Márton egy múlt pénteki sajtótájékoztatón. A döntés már a szerdai kormányülésen megszülethet, ahol megvizsgálják, hogy szükséges-e beavatkozni a piaci szereplőkkel korábban kötött, a hazai üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben tartásáról szóló megállapodás “erősebb nyomatékosítása” érdekében – írtuk korábban a Portfolio cikke nyomán.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kedden kiadott egy közleményt, amelyet nehéz másként értelmezni, minthogy a minisztérium elégedetlen a piaci szereplőkkel. A fogyasztás helyreállítását a kormány hónapok óta az egyik legfontosabb gazdasági célként fogalmazta meg, és az NGM mai, az MTI által ismertetett közleményében úgy fogalmaznak, hogy “a fogyasztók érzékenyen reagáltak az üzemanyagárak emelkedésére, amelynek hatására csökkent a kereslet. Ez hátráltatja a fogyasztás helyreállítását.”
A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a felmérések azt jelzik, hogy a lakosság legjelentősebb kiadásait az élelmiszer és az egészségügyi ráfordítások mellett az üzemanyag-költések teszik ki. “Ez azt jelenti, hogy a lakosság esetében az üzemanyagár alakulása az egyik legmeghatározóbb tényező, amely érdemben befolyásolja a családok fogyasztását” – hívják fel a figyelmet a közleményükben.
Azt írják, hogy “a rezsicsökkentés átlagfogyasztásig történő megvédése mellett a kormány a célzott és eredményes intézkedéseinek köszönhetően (például online árfigyelő, kötelező akciózás) visszaszorította az élelmiszerinflációt. Ennek, illetve a reálbérek jelentős ütemű növekedésének köszönhetően megindult az élelmiszer-fogyasztás helyreállása”.
Mint ismert, a múlt héten a KSH közzétette az első olyan összehasonlító statisztikáját, amely a szomszédos országok üzemanyagárait hasonlítja össze a hazaival. Az NGM a közleményében ezekre az adatokra támaszkodva írja, hogy “a családok ma a tavalyi üzemanyagárakhoz képest a benzin esetében több mint 60 forinttal (64 forint), a gázolaj esetében pedig közel 80 forinttal (76 forint) kénytelenek többet fizetni literenként”.
“A fogyasztók érzékenyen reagáltak az üzemanyagárak emelkedésére, amelynek hatására csökkent a kereslet. Ez hátráltatja a fogyasztás helyreállítását” – zárul a minisztérium közleménye. Mindebből arra következtethetünk, ha a fentebb említett kormányzati eszközökkel sikerült helyreállítani az élelmiszer-fogyasztást, az üzemanyagok esetében is hasonló lépést tervezhet a kabinet.