Nem azt kaptad, amit rendeltél vagy hibás az áru? Mutatjuk, hogy mit tehetsz
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségénél a fogyasztók arról számoltak be az elmúlt időszakban, hogy nem azt a terméket kapták meg, amit megrendeltek, vagy hibásan érkezett az áru. A példák között volt telefon, barkácsgép, kisebb háztartási gép, vagy akár ruházati termék is. A legnagyobb probléma az, hogy egyáltalán nem tudják felvenni a kapcsolatot a kereskedővel – olvasható a szövetség közleményében.
Mint írják, a leggyakoribb gondok között van, hogy a weboldalon megadott telefonszámon senki nem elérhető. Az e-mailen elküldött panaszra nem reagálnak, vagy azonnal visszajön az email valamilyen hiba miatt. Postai címet nem találnak a fogyasztók, ahogy egy cégnevet sem. A csomagon lévő feladó sokszor egy logisztikai cég, ahonnan szintén nem tudnak információt szerezni az eladó elérhetőségeiről.
Olyan is előfordult, hogy a megrendelést követő pár hét múlva már elérhetetlen volt maga a weboldal is. A vételárat a fogyasztók sok esetben készpénzben fizetik ki a futárszolgálat részére, így még bankszámla-adatok sem állnak rendelkezésre. Az elállást követően nem utalja vissza a cég a vételárat.
Ha ezek a problémák fennállnak, akkor nem sok pozitív dologra számíthat a vásárló, hiszen azt sem lehet tudni, kitől vásároltak. Ha nem tudnak egy cégnevet, székhelyet megadni, nem tudják a panaszukat igazolható módon bejelenteni a vállalkozásnak, akkor nem tudnak kivel szemben fellépni sem a békéltető testületi eljárásban, sem egy esetleges bírósági perben. Ablakon kidobott pénz esete áll fenn, ami természetesen nem célja egyetlen vásárlónak sem.
Erre figyelj, mielőtt bármit megvásárolsz
Így a legfontosabb tanács, amit a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ad, hogy
ne kattintsunk azonnal a vásárlás gombra, ha meglátunk egy jól hangzó akcióval hirdetett terméket.
Nézzük meg, milyen vásárlási feltételek vannak, hogyan lehet fizetni, mik a szállítási díjak és határidők, egyáltalán, ki az eladó. Ha a honlapon nem találunk cégnevet, vagy gyanús a név és az elérhetőség, nyugodtan zárjuk be az ablakot, és keresgessünk máshol. Azt sem árt megnézni, más oldalakon mennyibe kerül az adott termék, milyen feltételekkel árusítják. Azt is tanácsolják, hogy a vásárlói véleményeket is nyugodtan olvasgassuk, sok hasznos tanácsra, vagy éppen figyelmeztetésre lelhetünk ott is.
Tudjuk meg azt is, hogy az eladó székhelye melyik országban található, sokkal könnyebben tudjuk érvényesíteni jogainkat, ha egy magyar vállalkozással kell megoldani a problémát.
Ezeket jó tudni
Szigorú tájékoztatási kötelezettségek vonatkoznak a webáruházakra, már a vásárlást megelőzően. Világosan és közérthető módon tájékoztatni kell ugyanis minket a termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, az eladó vállalkozás nevéről, székhelyének postai címéről, a telefonszámáról és elektronikus levelezési címéről.
Tudnunk kell már a vásárlást megelőzően a bruttó vételárról, az ezen felül felmerülő valamennyi költségről, legyen szó akár a szállítási díjról vagy a postaköltségről. Kötelező tájékoztatni a vásárlót a fizetésről, a szállításról és a teljesítési határidőről, a vállalkozás panaszkezelési módjáról, valamint a fogyasztót megillető szavatossági és jótállási jogokról.
Végül, de nem utolsó sorban tájékoztatni kell az ügyfeleket a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről és elérhetőségeiről, valamint az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb szabályairól is fel kell világosítani a vásárlókat.
Netes rendelés esetén elállhatunk a vásárlástól
Mi az az elállási jog? Mitől lehet elállni, meddig és egyáltalán, minden vásárlástól elállhatunk? Amit a legfontosabb tudni, hogy hagyományos, azaz bolti vásárláskor nem illeti meg a vásárlókat hibátlan teljesítés esetén az elállási jog.
Az elállási jog lényege ugyanis éppen abban rejlik, hogy mivel internetes vásárlás esetén nincs lehetőségünk kipróbálni, vagy közvetlenül megtekinteni a terméket, ezért a termék átvételét követően meggondolhatjuk magunkat. Ez pedig az indokolás nélküli elállási jog.
Meggondolhatjuk magunkat akkor is, ha nem hibás a termék, csak nem tetszik, nem jó a mérete, vagy már van belőle egy ugyanolyan, és nem vagyunk gyűjtők.
A termék átvételétől számított 14 napunk van arra, hogy éljünk ezen elállási jogunkkal.
Elállás esetén a terméket haladéktalanul vissza kell küldenünk a vállalkozásnak, vagy a vállalkozás által a termék átvételére meghatalmazott személynek – tipikusan ilyen a futár – átadnunk, kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga szállítja vissza. Elálláskor csak a termék visszaküldésének közvetlen költségét kell nekünk állni, hacsak a vállalkozás ezt át nem vállalja.
Amennyiben elálltunk a szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a teljes vételárat a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon. Tehát ha bankkártyával fizettünk, akkor nem küldheti vissza a vételárat a cég készpénzben, kivéve, ha ebbe kifejezetten beleegyeztünk.
Az elállási jog nem korlátlan, ezt is szem előtt kell tartanunk. Nincs például elállási jog élelmiszerekre, kibontott csomagolású CD-re, DVD-re vagy szoftverre, letöltött programokra, vagy a fogyasztó egyedi utasításai alapján legyártott termékekre, vagy kibontott csomagolású higiéniai termékekre.
Az elállási határidő alatt a termék tényleges használata miatti, azaz nem a kipróbálás miatti értékcsökkenést is meg kell térítenünk.