Közel 4000 ember megkérdezésével készített nagymintás online kutatást az Univer Product Zrt., amiből többek között az is kiderült, hogy a fiatalabb korosztályban feltűnően nagy a vonzalom a csípős ételek és ételízesítők iránt.
Egyre kedveltebb a csípős íz
A lakosság körében kifejezetten nőtt a csípős íz kedveltsége az utóbbi néhány évben. A válaszadók messze több, mint egyharmada (36,4%) úgy nyilatkozott, hogy a korábbiakhoz képest jóval gyakrabban fogyaszt csípős ételt – mutat rá az augusztus végén és szeptember elején, 3872 ember megkérdezésével készült felmérés.
A kutatásnak egyik apropója, hogy a vállalat október 13-14-én rendezi meg Kecskeméten az első Erős Pista Fesztet, amely kapcsán kíváncsiak voltak, hogyan is viszonyulnak a magyarok a csípős ízekhez. A társaság emellett Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas magyar orvos, a paprikából kinyert C-vitamin felfedezője születésének szeptember 16-i, 130 éves évfordulójára is szerette volna felhívni a figyelmet.
A kedveltség növekedésének egyik magyarázata lehet az utóbbi néhány évben – különösen a pandémiát követően – tapasztalható tudatosabb, egészséget megőrző étkezés térnyerése. A kutatásban résztvevők körében ugyanis kimagasló az a vélemény (58,4%), hogy a csípős ételek fertőtlenítenek, méregtelenítenek.
A válaszadók szinte pontosan háromnegyede (76%) hetente legalább egyszer eszik csípős ételt, de több mint egyharmaduk (37,1%) naponta, sőt, amikor csak teheti hódol ennek a szenvedélyének. A fogyasztási rendszerességet illetően abban talán nincs meglepetés, hogy a férfiak között nagyobb (54%) a naponta erős élelmiszereket választók aránya.
Meglepetés lehet, hogy a nők közel egyharmada is (29%) napi szinten eszik csípős élelmiszert.
A 25 év alattiak esetében ez minden második emberről elmondható, hogy amikor csak teheti, pikáns ízt kölcsönöz ételeinek, ami mintegy 15 százalékkal magasabb, mint a teljes népesség esetében látott átlag. De a 25 év alattiak esetében kimagasló a kísérletező kedv is. A válaszadók kétharmada (67,1%) ugyanis úgy nyilatkozott, ha csak teheti mindig kipróbál új csípős ételeket.
Az egészség megőrzése is szerepet játszik a népszerűségben
A legtöbb válaszadó (70%) azért fogyasztja a csípős ételeket, mert egyszerűen szereti azokat az ízeket. A második legnépszerűbb indok, mely szerint ezek izgalmas élelmiszerek (24,3%) után az került a képzeletbeli dobogó harmadik fokára, hogy a csípős termékek segítenek az egészség megőrzésében (20,3%).
A válaszokból az is kiolvasható, hogy 10-ből 9 ember tart otthon csípős ételízesítőt.
A kutatásban résztvevők 40 százalékánál az Erős Pista lett a favorit, de a Piros Aranynak és magának a hegyes erős paprikának, valamint a chili paprikának is markáns, közel 20-20 százalék körüli rajongótábora van.
A legtöbben szinte minden formában az étrendjükbe illesztik a csípős paprikát, s az azokból készült ételízesítőket. A lakosság csaknem fele főzéshez – akár konyhában, akár szabadtűzön -, utólagos ízesítéshez, de szendvicskészítéshez is használja ezeket. Mindössze 4 százaléknyilatkozott úgy, hogy mereven elzárkózik, és soha nem készít ilyen fogásokat maga és vendégei számára.
Fogy a csípős ételízesítő, mint a cukor
Minden második kutatásban résztvevő válaszadó azt mondta, hogy havonta akár többször is vásárol erős paprikát vagy csípős ételízesítőt, mert igen gyorsan fogy a háztartásában. A rajongást az erős élelmiszerek iránt talán az is jól jelzi, hogy a megkérdezettek ugyancsak közel fele még ajándéknak is vett már ilyen terméket. Sőt, ezt külföldi ismerőseik, rokonaik és partnereik felé is megteszik.
Arra a kérdésre, hogy melyik konyha csípős ételeit részesítik előnyben elsöprő győzelmet (76,2%) arattak a hazai ízekre érkezett válaszok. Emellett az látható, hogy a mexikói és a kínai konyha erős ízeinek nagy a népszerűsége itthon. Érdekes eredmény, hogy a korosztályos megoszlást vizsgálva mindenhol kimagasló eredményt értek el a magyar ételek.
Ezzel együtt a fiatalok jóval nyitottabbak a felfedezésre, hiszen a hazai ízek kedveltségének az aránya 64,3 százalékkal a 25 év alattiak között volt a legalacsonyabb, míg a külföldi erős különlegességek kedveltsége a legmagasabb 35,7 százalékkal, a legmagasabb.
Erő, forróság, dinamikusság és boldogság = csípős íz
A felmérés azt is vizsgálta, hogy a magyarok milyen érzelmeket, tulajdonságokat társítanak a csípős ízhez. Ezen a téren az erő és a forróság került ez élre, messze megelőzve a harmadik helyre befutó dinamikusságot. De nem sokkal maradt le a dobogóról a boldogság.