Az élelmiszerek kötelező árakciózása június 1-jén elindult. Az intézkedés eredményes: az élelmiszerárak csökkentek, a bolthálózatok sorra jelentik be az újabb kedvezményeket, az akciózás is hozzájárul az infláció csökkentéséhez – hívta fel a figyelmet hétfői közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM).
A kormány az árverseny további fokozása érdekében arról döntött, hogy augusztus 1-től másfélszeresére – 10 százalékról legalább 15 százalékra – emeli a kötelező bolti akciózás mértékét. Emellett a kormány úgy vezeti ki a 1,5 éve működő élelmiszer-árstopot, hogy a kötelező akciózás az érintett termékkörökre is kiterjed. Az alapvető élelmiszerek tehát továbbra is kedvező áron lesznek megvásárolhatók – idézi a minisztérium közleményét az MTI.
A kötelező akciózás jelenleg a baromfihúsra, a sertés- és marhahúsra, a halra és halkonzervekre, a húskészítményekre, a tejre, tejfölre és helyettesítő termékekre, a joghurtra egyéb savanyított készítményekre, egyéb tejtermékre, a sajtra, vajra, margarinra és készítményeire, egyéb zsiradékokra, a kenyérre, péksüteményekre, a száraztésztára, rizsre, egyéb cereáliáka, a lisztre, cukorra és tartósított lisztesárukra, a friss zöldségre, a friss gyümölcsre, a gyümölcs- és zöldséglevekre, a készételekre, fűszerekre, ételízesítőkre, a kávéra, teára, az ásványvizekre és üdítőitalokra terjed ki.
Augusztustól a kötelező akciózás kiegészül a kristálycukorral, a búzafinomliszttel, a napraforgó étolajjal, a házi sertéscombbal, a csirkemellel és csirkefarháttal, a 2,8 százalékos UHT tejjel, a tojással, valamint az étkezési burgonyával, kivéve az újburgonyát.
A kötelező akciózás mértéke 20 termékcsoport esetében – az akciózást megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest – legalább 15 százalékra emelkedik, másrészt a kötelező akciózási szabályok kiterjednek a korábbi 8 árstopos termékfajtára is úgy, hogy heti rendszerességgel legalább 2 termékfajtában kell valamennyi terméket a beszerzési árhoz viszonyítva minimum 15 százalékkal olcsóbban kínálni.
Átmenetileg a fennmaradó 6 termékfajta árai sem lehetnek magasabbak, mint a beszerzési ár.
A kormány a kötelező akciózással és az online árfigyelő rendszerrel elérte, hogy kíméletlen árverseny alakult ki, az élelmiszerárak drasztikusan csökkennek, így az infláció már év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet – hangsúlyozta a GFM.
Párhuzamos valóságok
Július elsejei indulása óta több mint 650 ezer látogató kereste fel az online árfigyelő weboldalát – mondta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában. Rigó Csaba Balázs elmondta, a rendszer első napja “nagyon kecsegtető” volt, hiszen több mint 230 ezren kattintottak az oldalra, és az érdeklődés később sem csökkent. Hozzátette: ez nagyjából annyit jelent, mintha az érintett 1.200 boltban – amelyek között hipermarketek is vannak – az alkalmazottak és a vásárlók közül naponta húszan ránéznek az oldalra.
A Gemius nem auditált, de a tendenciát jól szemléltető mérése szerint ugyanakkor az árfigyelő rendszer látogatottsága tekintetében folyamatosan csökkenő trend figyelhető az oldal indulása óta eltelt hetekben. Az elmúlt egy hétben a napok többségében nem érte el a 20 ezer egyedi látogatót sem.
Mint ismert, az árfigyelő rendszerben lévő 62 alapvető élelmiszer darab- és egységárait naponta küldi az adatküldésre kötelezett hat kereskedelmi lánc mintegy 1200 boltja, a felület segítségével a vásárlók eldönthetik, hogy melyik a számukra legkedvezőbb árban lévő, ugyanolyan minőségű termék, és ezt melyik boltban vásárolják meg.
Lemondhatunk a 2021. októberi fogyasztói árakról
A GVH elnöke a Kossuth rádióban kitért arra is, hogy januártól kétszámjegyű az a forgalom- és keresletcsökkenés, amelyet az infláció miatt elszenved a kiskereskedelem, ezért szerinte az ágazatnak is érdeke, hogy az ingyenes online árfigyelővel lejjebb szorítsák az élelmiszerárakat és mérsékeljék a pénzromlás mértékét.
A szakember rámutatott, az ugyan nem realitás, hogy visszatérjenek például a 2021. októberi fogyasztói árak, de az élelmiszerárak kisebb csökkentésével és az év végére várt egyszámjegyű inflációval helyreállhat a reálbér-növekedés és vélhetően a kereslet is.
A háztartási cikkekre is kiterjeszthetik
Műsorvezetői kérdésre Rigó Csaba Balázs azt mondta, van értelme a rendszer fejlesztésének és bővítésének, az árversenyt látva érdemes elgondolkodni azon, mely termékkategóriákat lehetne a figyelt termékkörbe bevenni, ilyenek lehetnek például a háztartási cikkek. Újabb kereskedelmi egységek csatlakozásával még nagyobb árverseny várható, és nagyobb látogatottság lesz elérhető – tette hozzá.