A kereslet érezhető csökkenése miatt egyre több piaci szereplő igyekszik átgondolni az eddigi árkalkulációját, és inkább azt vizsgálja, hogy lejjebb vihető-e bármely terméknél az önköltségi ár. Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a kereskedők által bejelentett, új áremelési szándék is jelentősen csökkent az elmúlt időszakban.
Ezt támasztották alá a Napi.hu által megkérdezett kereskedők is, akik a nehézségek ellenére nem terveznek áremelést. Ráadásul a beszerzési árak, az alapanyagok és az energiaárak csökkenése miatt olyan termékek is lehetnek, melyek tartósan olcsóbbak lesznek, mint az elmúlt hónapokban.
A csökkenő forgalom nem indokol áremelést
A lap által megkérdezett kínai vegyesbolt tulajdonosa elmondta, hogy húsvét óta csökkent a vásárlók száma, de ennek ellenére nem terveznek árat emelni.
Egy pékség vezetője arról számolt be, hogy a téli hónapokat nehezen élték túl a megemelkedett rezsiköltségek miatt, de az akkor áremelésen túl már ők sem terveznek újabb árkorrekciót.
Az áruházláncok inkább árat csökkentenek
A CBA, a Lidl Magyarország, valamint a Tesco képviselői a Napi.hu által készített körképben elmondták, hogy
mostanra több termék árát is tartósan csökkentették.
A Lidl mostanra több száz termék árát mérsékelte és elmondásuk szerint az árcsökkentést a jövőben is folytatni szeretnék. A Tesco képviselője a tartósan alacsony árak mellett kiemelte az általuk meghirdetett exkluzív kedvezményeket, ami között szerepel a az alapvető termékeket érintő árgarancia, a törzsvásárlóknak szóló kedvezmények, illetve a vásárlás végösszegét csökkentő kuponok.
Bubenkó Csaba, az Egyenlő.hu elnöke a lapnak elmondta, hogy szerinte öngyilkosságot követ el az a kiskereskedő, aki áremeléssel akarja visszacsábítani a vásárlókat. A kötelező akciózásról és az árfigyelő rendszer bevezetéséről pedig úgy véli, összességében csökkenteni fogja az árakat, mert most már a beszállítók is kénytelenek lesznek lejjebb vinni az árakat, különben kiszorulnak a termékeik a polcokról.