A múlt héten tette közzé a KSH azt a jelentését, amiből kiderül, hogy idén márciusban jelentősen elmaradt Magyarországon a kiskereskedelmi forgalom mértéke a 2022. márciusi szinthez képest. A hivatal szerint a visszaesés 13,1 százalékos volt, ezen belül az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 10,3 százalékkal csökkent a forgalom.
A Pénzcentrum annak járt utána, hogy valóban élelmiszerből vásárolnak-e kevesebben a magyar boltokban.
Jöhetnek a kedvezőbb árak
A lap által megkérdezett boltok válaszaiból kiderült, hogy valóban jelentős a visszaesés, de nem feltétlen az élelmiszerre vonatkozóan. A KSH statisztikája azért lehet félrevezető, mert abban benne vannak az italboltok, dohányboltok és olyan üzletek is, amiknek fő profilja az élelmiszer, de más termékeket, például tisztítószereket, szerszámgépeket, ruhát, játékokat is árulnak.
Az Auchan, a Lidl, a PENNY, a SPAR, és a Tesco válaszaiból kiderült, hogy valójában nem az élelmiszerekből, hanem minden más termékből fogy jóval kevesebb.
A visszaesés olyan nagymértékű ezeknél a termékeknél, hogy az Auchan és a Lidl a tavalyinál is kedvezőbb áron adja bizonyos non-food termékeit.
Ezek a termékek továbbra is népszerűek
A PENNY áruház kommunikációs vezetője szerint náluk kifejezetten nagy a kereslet a LEGO-k és a játékok iránt. Mellette az éppen aktuális szezonális termékeket keresik a vásárlók. Hasonló tendencia figyelhető meg a Tescónál, ahol szintén forgalomnövekedést tudtak elérni a játékoknál. De a sütés-főzés, kertészet, autó és papír-írószer termékek is népszerűek voltak.
A SPAR Magyarország üzleteiben közel 10 százalékkal csökkent a nem élelmiszer termékek forgalma 2022-ben, de a szezontermékek és a napi használatú cikkek, mint az elem, az alufólia, a fénymásoló papír, vagy a szélvédőmosók továbbra is jól teljesítenek.
A Lidl üzleteiben elsősorban a ruházati és egyéb textiltermékeket, a kertészeti és kültéri eszközöket, a szórakoztató és a különböző ajándéktárgyakat keresték a vásárlók.